Reportér al-Džazíry se infiltroval do proizraelské lobby ve Washingtonu

Aída Chávez, Ryan Grim

16.10.2017 Komentáře Témata: Izrael 660 slov

Regulátor britského vysílání v pondělí dospěl k závěru, že al-Džazíra neporušila žádná pravidla v rámci svého kontroverzního tajného vyšetřování, v němž odhalila kampaň izraelské ambasády, zaměřenou na britské občany, kteří jsou kritičtí vůči Izraeli. Součástí této kampaně byly pokusy zničit kariéru britských politiků, kteří jsou nakloněni Palestině.

Tento krok komunikačního regulátora, známého jako Ofcom, razí cestu následnému dokumentu, zaměřenému na vliv Izraele ve Spojených státech. Dříve sice panovalo podezření o existenci tohoto vlivu, ale dosud se o něm nepsalo veřejně. Clayton Swisher, ředitel investigativní žurnalistiky pro al-Džazíru, to v pondělí potvrdil zpravodajskému serveru Intercept. Cílem britské žaloby může být částečně i to, že chtějí zpozdit zveřejnění následné americké verze, dodal. „Ve stejnou dobu [stejně jako londýnské vyšetřování] - a nyní to můžeme bez rizika prozradit - jsme měli tajného agenta, pracujícího zároveň ve Washingtonu, D.C. S těmito názory, které kolovaly v UK, a s tímto odůvodněním, jsme mohli brzy zjistit, jak pracuje izraelské lobby v Americe očima tajného reportéra,“ dodal.

Čtyřdílná série “Lobby” se zabývá izraelským velvyslanectvím v Londýně, a také několika dalšími proizraelskými lobbistickými skupinami a jejich kampaní s cílem „odstranit“ britského náměstka ministra zahraničí sira Alana Duncana.

Vyšetřování vedlo k rezignaci vysoce postaveného izraelského představitele v Londýně, a také k žalobě, která přitáhla pozornost veřejnosti, že al-Džazíra porušila zákony o vysílání ve Velké Británii. V jedné z žalob padlo obvinění kvůli antisemitismu, avšak vládní výbor rozhodl, že připisování takového motivu filmu, který je k Izraeli kritický, by bylo totéž, jako obviňovat seriál o násilí gangů z rasismu.

Předseda labouristické strany Jeremy Corbyn v lednu poslal předsedkyni vlády Therese Mayové výzvu k prošetření Shai Masota, tehdejšího politického důstojníka na izraelském velvyslanectví. Reportér tajně natočil Masota, jak diskutuje o spiknutí, v němž má být „odstraněn“ Duncan, což Corbyn zhodnotil jako „nezákonný a nečestný zásah do demokratického procesu této země“. Masot rezignoval krátce poté, co byly nahrávky zveřejněny.

Ředitel investigativní žurnalistiky Swisher, jehož spis se také objevil na zpravodajském serveru Intercept, uvedl, že na jeho pracovišti byly přezkoumány haldy nepublikovaných audio a video souborů, aby se prokázalo, že jeho zpráva nebyla upravena. „Několik měsíců jsme podstupovali něco, co bych nazval redakční kolonoskopií. Procházení e-mailů, zkoumání různých úprav, nezpracovaných záznamů, fotografií, SMS zpráv z mobilů - v podstatě všeho, co vzbudilo zájem vyšetřovatelů,“ řekl Swisher.

Komunikační regulátor Ofcom obdržel žalobu na čtyřdílnou sérii od proizraelských britských aktivistů a bývalého zaměstnance izraelského velvyslanectví. Regulátor odmítl všechna obvinění, která se týkala antisemitismu, předpojatosti, podvodných úprav a porušování soukromí.

Regulátor rozhodl, že v souladu s poučeními od Mezinárodní aliance pro připomínání holocaustu (IHRA) „neuvažuje o tom, že by taková kritická analýza akcí cizího státu představovala antisemitismus, a to zejména proto, že celkově se program zaměřil na prozkoumání toho, zda stát Izrael jedná takovým způsobem, který by se dal očekávat od jiných demokratických národů“.

Všechna další obvinění byla také odmítnuta, protože Ofcom zjistil, že si celý pořad uchoval nestrannost, záznamy nebyly upraveny žádným způsobem, který by vedl k neférovosti, a nedošlo k žádnému neodůvodněnému porušení soukromí.

Proizraelští aktivisté ve Spojených státech začali mít v lednu podezření, že byli infiltrováni, když se v britské verzi čtyřdílné série Lobby objevily záběry z Ameriky. Internetový magazín Tablet si začal skládat kousky skládačky dohromady, a identifikoval pravděpodobného infiltrátora - prý jde o britského stážistu, který si pronajímal plně zařízený firemní byt za 5 460 dolarů měsíčně.

Swisher nepotvrdil, ani nepopřel totožnost amerického agenta, ale řekl, že když je americká politická třída zaměřená na zahraniční zásahy do záležitostí Spojených států, nastal nyní vhodný čas na provedení dalšího vyšetřování. „Slyšel jsem, že USA mají v dnešní době problémy se zahraničním vměšováním, tak nevidím žádný důvod, proč by americký establishment neměl brát naše zjištění v Americe vážně, stejně jako to udělali Britové, pokud ovšem Izrael není nějak pro tuto debatu uzavřeným tématem,“ dodal.

An Al Jazeera Reporter Went Undercover with the Pro-Israel Lobby In Washington vyšel 9. října 2017 na ICH. Překlad v ceně 277 Kč Zvědavec.

Známka 1.1 (hodnotilo 64)

Oznámkujte kvalitu článku jako ve škole
(1-výborný, 5-hrozný)

1  2  3  4  5 

Káva pro Zvědavce

40

Být v obraze něco stojí.
Připojte se k ostatním a staňte se
také sponzorem Zvědavce, stačí
částka v hodnotě jedné kávy měsíčně.

Za měsíc duben přispělo 90 čtenářů částkou 11 887 korun, což je 40 % měsíčních nákladů provozu Zvědavce.

Bankovní spojení: 2000368066/2010
Ze Slovenska 2000368066/8330
IBAN: CZ4720100000002000368066
BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

[PayPal]

Bitcoin:
165eUVffx5CuUNwr12JbqqZi6AtrbN22Y7
Další možnosti platby › Související články ›

Ve zkratce

Turecko stáhlo své zlaté rezervy z USA20.04.18 15:31 Turecko 3

Skvělá analýza Martina Kollera20.04.18 00:31 Česká republika 0

Sorosova nadace odchází z Maďarska, Orbán vyhrál19.04.18 22:04 Maďarsko 4

Severní a Jižní Korea vedou rozhovory o oficiálním ukončení války19.04.18 02:21 Severní Korea 2

Americká banda banka Goldman Sachs zvýšila zisk o 27 procent18.04.18 03:00 USA 1

Britové překračují v drzosti lhaní veškeré normy 17.04.18 15:14 Británie 6

Tucker Carlson dává důležité otázky ohledně Sýrie17.04.18 01:35 USA 1

Televizní záběry z útoku v Sýrii jsou ve skutečnosti záběry z roku 2015 z útoku v Luhansku17.04.18 00:29 Česká republika 5

Votápek: Rusko rozdmýchává po světě konflikty a jeho mandát v Sýrii je zpochybnitelný16.04.18 22:52 Česká republika 1

Bu bu bu, routery útočí! A může za to Rusko!16.04.18 21:17 USA 1

USA už si připravuje vysvětlení, proč se důkazy o chemickém útoku nenajdou16.04.18 21:06 Sýrie 1

Prohlášení ruského MO k incidentu (s českými titulky)16.04.18 02:14 Rusko 1

Jak provést chemický útok 214.04.18 22:03 Sýrie 0

Jak provést chemický útok14.04.18 19:42 Neurčeno 1

Agresor zaútočil, Rusové MLČÍ14.04.18 05:31 Sýrie 19

Chlap ve Wuppertalu popadl na nádraží cizí dítě a skočil s ním do kolejiště13.04.18 16:41 Německo 1

Nemka sa dala prerobiť na černošku13.04.18 01:49 Německo 6

„Rodovo neutrálne“ švédske škôlky učia chlapcov nosiť šaty11.04.18 21:31 Švédsko 0

Podivné chování Skripalovy dcery - čeho se bojí?10.04.18 01:14 Británie 1

V Maďarsku zvítězil zdravý rozum09.04.18 21:43 Maďarsko 1

Měnové kurzy

USD
20,64 Kč
Euro
25,36 Kč
Libra
28,97 Kč
Kanadský dolar
16,20 Kč
Australský dolar
15,83 Kč
Švýcarský frank
21,19 Kč
100 japonských jenů
19,18 Kč
Čínský juan
3,28 Kč
Polský zloty
6,08 Kč
100 maď. forintů
8,16 Kč
Ukrajinská hřivna
0,79 Kč
100 rublů
33,66 Kč
1 unce (31,1g) zlata
27 624,14 Kč
1 unce stříbra
354,86 Kč
Bitcoin
174 971,92 Kč

Poslední aktualizace: 20.4.2018 18:33 SEČ

Tuto stránku navštívilo 6 223