Uvidíte hudební inscenaci Já, Georg Friedrich Händl

Článek na Zvědavci (http://zvedavec.org)

URL adresa článku:
http://zvedavec.org/kultura/2002/12/454-uvidite-hudebni-inscenaci-ja-georg-friedrich-handl.htm

Věra Kohoutová

Pokud vám to nevyjde onoho 10. ledna ve 20 hodin ( což je pátek), pak máte možnost ještě v sobotu 11. také ve 20 hodin anebo v neděli 12. ledna o čtvrté odpoledne zavítat do jistě vám známého auditoria Mental Hospital na 1001 Queen St. W. v Torontě, abyste zhlédli hudební inscenaci Já, Georg Friedrich Händel.

Tato zajisté rozkošná inscenace, jak se dá usuzovat již podle jejího [Georg Friedrich Händel, archivní foto]názvu, nás zavede do období, v němž tento hudební velikán, současník např. Bacha a Vivaldiho, tvořil. Ano, bylo to baroko. Období, které na jedné straně volalo po světské kráse a rozvernosti a na druhé, jakoby se za tuto dovolenost mělo kát, po hlubší religiózitě. Nicméně dalo vzniknout mnoha novým uměleckým směrům, které se později rozvinuly do bohatého umění.

Takže Georg Friedrich Händel, narozený v roce 1685 v německém Halle, prožil život v bohatství a úctě až na anglickém dvoře. Vzhledem k tomu, že byl ředitelem Královské hudební akademie v Londýně, měl velký vliv na hudební život v Anglii. Nakonec také v Londýně v dubnu 1759 zemřel.

Otcem myšlenky této hudební inscenace byl Přemysl Kubišta, přítel Mirka [Zdenka Jarošová, sopranistka, předvádí kostým]Jaroše, producenta a spoluautora, který dále říká: " Jeho myšlenka dělat muziku v dobových kostýmech mě zaujala natolik, že jsem ji chtěl uvést do života. Námět jsem měl - právě barokního G.F. Händla, ale chyběly mi podklady. O ty jsem požádal Jaroslava Someše, doktora filozofie a herce Divadla na pražských Vinohradech, aby mi to slovo o skladateli napsal. Udělal kus práce, jenže to ještě nestačilo. Vedle faktů jsem potřeboval fascikl obohatit životním šťávou tak, aby se to dalo hrát a aby to diváky zaujalo. Mám totiž zkušenosti z torontským obecenstvem - sám jsem v Novém divadle působil osm let - že český a slovenský divák miluje smysluplnou legraci, hudbu a divadlo. Takže to všechno, co jsme udělali a čemu jsem potom dal konečnou podobu, má podle všech předpokladů velkou naději nejen na opravodový divácký zájem, ale snad i na úspěch..."

O spolupráci na inscenaci požádal producent dramaturgyni a režisérku Brigitu Hamvašovou: "Viděl jsem totiž, co udělala s herci-neherci v představeních Tři v tom a v Já, Villon..., a to je přesně to, co potřebuji," dodal ke své volbě režiséra díla producent.

"Mým úkolem je dosáhnout tak vysoké herecké úrovně, jaké dosahuje úroveň [Mirek Jaroš, producent a spoluautor inscenace]muzikální," objasňuje svůj úkol režisérka. "Nikdy předtím jsem s takovým dílem nepracovala. Ze skriptu jsem přidáním další postavy - vedle Händla tam bude jeho služebná Marcelina hned ve dvojroli i jako skladatelova múza - , vytvořila jiný žánr: nazvala bych ho dramatizovaný průvodce koncertem anebo hudební komedií o dvou hercích a čtyřech hudebnících," upřesňuje dramaturgyně. Nakonec, po objasnění vnitřích dramatických vazeb mezi hudbou a herci a naopak, došla paní Hamvašová k závěru, že vlastně vytvořila jakýsi metažánr, který by s konečnou platností nazvala hudební konverzací. A musím se k tomuto názvu jen přiklonit, i mně se jeví z hlediska diváka nejsrozumitelnějším a také nejvíce odpovídajícím skutečnosti.

Nicméně, na tom, jak pojmenovat to, s čím se představí profesionální muzikanti - Jaroslav Jarosil cello, Milan Bruner flétna, Kevin Manaugh kytara ( ze známého torontského hudebního tělesa Small Harmony Chamber), sopranistka Zdenka Jarošková, která se bude muset zhostit i dvojrole služebné Marceliny a hudební múzy, a konečně profesionální pěvec - tenor Přemek Kubišta z plzeňské operety -, ani tak moc nezáleží.

Podstatné na tom všem je, že se v naší komunitě kulturní a hudební život ani na chvíli nezastavil a že neustále přicházejí nové podněty, jak jej ještě obohacovat a rozvíjet. Nápadů není nikdy dost, a tento je opravdu velice hodnotný. Nakonec udělejte si čas a přijďte se podívat i poslechnout si hudbu jednoho z geniů baroka. Jsem přesvědčena, že nebudete litovat. (Dovoluji si ještě upozornit, že toto představení nepochází z dílny Nového divadla.)

Rezervace lístků (za dvacet dolarů jeden) na telefonním čísle: 416.782 6139, 416.289 93 37, 416.293 59 70.

Článek byl publikován 16.12.2002


© 2021-1999 Vladimír Stwora
Článek je možno dále šířit podle licence Creative Common.