Diskuze k článku

Cigán či róm? Alebo slová, slová slová

Příspěvků 58

21.12.2009 3:53

Je to tak...

8-P 88.?.?.?

slov s pozměněným významem jsou doslova stovky. Například slovo "nebo" původně znamenalo "protože".

Zásadní rozdíly mezi původním významem a chápáním slova nalezneme též u slov "náboženství", "socialismus", "demokracie" a "kapitalismus". Jsou to všechno slova, která se někdo snaží používat s cílem ovlivnit veřejné mínění.

Slabší povahy to při argumentaci nevydrží, a ve své vlastní mysli si pozmění význam slova - aby nemuseli čelit pravdě.

207596

21.12.2009 8:39

RE: Je to tak...

svornost 212.?.?.?

Reakce na 207596

Plne suhlasim. V tomto clanku som sa ale chcel venovat hlavne slovam cigan - rom. S nimi sa v sucasnosti neoddelitelne spajaju aj slova rasizmus, diskriminacia a etnikum. Takze tymto som sa vyhnut nemohol. Inak by ten clanok bol nasobne dlhsi... [mrknutí jedním okem]

207603

21.12.2009 23:53

RE: Je to tak...

Rostislav Mucha 85.?.?.?

Reakce na 207596

Cituji: /Například slovo "nebo" původně znamenalo "protože"./

Dodnes jako variantu slova "protože" používáme "neboť". Jako amatérského lingvistu mne zajímá, jestli je souvislost mezi slovy "nebo" a "neboť". Víte o tom něco?

207652

22.12.2009 9:48

RE: Je to tak...

mtk 88.?.?.?

Reakce na 207652

V moravských dialektech mají pro výraz "protože" také onu odvozeninu: "bo", a aby v tom byl úplný guláš, ono "bo" se užívá také ve smyslu současného "nebo". [smích]

207666

22.12.2009 11:48

RE: Je to tak...

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 90.?.?.?

Reakce na 207666

>V moravských dialektech mají pro výraz "protože" také onu odvozeninu: "bo", a aby v tom byl úplný guláš, ono "bo" se užívá také ve smyslu současného "nebo".
vzdělanče [velký smích] "bo" neznamená "nebo", nýbrž "NEBOŤ", což je ekvivalent slova "protože".

207674

22.12.2009 19:26

RE: Je to tak...

mtk 88.?.?.?

Reakce na 207674

Vzdělanče, "bo" jistě znamená "neboť", ale marginálně se užívá i ve smyslu nebo, doloženo v Cahnově a Ranšpurku u moravsko-chorvatské menšiny (svého času většiny)- tak, chytráku, a teď mi řekni, kde to je.... Není podstatné, zda to je gramaticky správně, v nářečí najdete spoustu podivných tvarů, zvláště v oblastech, kde se střetává více jazykových pramenů. [vyplazený jazyk]

207701

23.12.2009 0:43

RE: Je to tak...

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 90.?.?.?

Reakce na 207701

slovo "bo" je dnes typické pro Ostravu a okolí, tedy jde spíše o Slezsko než o Moravu. význam slova je jasný.
Pokud se týká obcí Cahnova a Ranšpurku, ty na mapě Googlu ani na mapě Seznamu nelze v ČR nalézt (snad jen Cahnov blízko Hohenau an der March, Rakousko). Při vzniku ČSR byly spory, komu vlastně mají patřit tyto obce a okolní území:

Československá vláda požadovala úpravu moravsko-dolnorakouské hranice a žádala o území na Moravském poli o výměře 560 km² se 78 000 obyvateli, a to z důvodů etnografických, kde na sklonku 19. století žily početné skupiny české a slovenské menšiny. Jednalo se o obce Cahnov, Bernhardsthal a Ranšpurk. Tato vidina se velmi rychle ztratila a mírová konference schválila valticko, takže 10. září 1919 v Saint Bermain en Laye v Paříži definitivně stanovila nové státní hranice. Tímto však spory mezi ČSR a Rakouskem neskončily.

Pak-li že tam žili nějací Slováci a Chorvati, a území leží v Rakousku, těžko se k tomu prapodivnému a nedůsledně užívanému výrazivu mohou hlásit Moravané.

207723

23.12.2009 19:07

RE: Je to tak...

mtk 88.?.?.?

Reakce na 207723

>V moravských dialektech mají pro výraz "protože" také onu >odvozeninu: "bo", a aby v tom byl úplný guláš, ono "bo" se >užívá také ve smyslu současného "nebo".
Ano, přesněji jsem měl napsat "užívalo", asi jsem nepočítal, že tuto marginální perličku někdo vezme tak vážně. Nicméně bych oponoval v jiné věci -
>Pak-li že tam žili nějací Slováci a Chorvati, a území leží v >Rakousku, těžko se k tomu prapodivnému a nedůsledně užívanému >výrazivu mohou hlásit Moravané.
Hm, to je zajímavé, že náš region se k tomuto odkazu hlásí. Ikdyž inkriminovaná oblast dnes již je Rakousko a slovanský živel vymizel, stále je to vnímáno jako (bývalá) součást regionu, kulturně, historicky. On ten název Moravské pole kolem Katzelsdorfu asi něco napovídá, ne? A Moravané zde dole (Ho, Bv) jsou směsicí Slováků, Moravanů, Němců, Chorvatů - nadprůměrný výskyt jmen s koncovkou -čic (moji předkové Garšic, Ivančic). Obce Lanžhot (ČR) a Brodské (SK) mají prakticky totožný dialekt. Ty rozdíly kolem současných hranic jsou mlhavé, ono vůbec ty hranice státních útvarů jsou jaksi umělá záležitost, co si budem povídat. Možná byste měl definovat pojem pravý Moravák, nebo co, možná se na to díváte moc schematicky ...

207793

22.12.2009 17:02

RE: Je to tak...

serpico 77.?.?.?

Reakce na 207666

anonym 90ka má samozřejmě pravdu,jen bych ještě doplnil,že ono "bo"(neboť,protože) je záležitost převážně(pouze) Ostravska a blízkého okolí,nikde jinde to neuslyšíte..

207693

22.12.2009 20:23

RE: Je to tak...

mtk 88.?.?.?

Reakce na 207693

Enom ty mně moja miuá pověc,
kedy budze našej uásky konec.
Až já umru bo ty budzeš vdovec,
tedy budze našej uásky konec

Tady není zcela zřejmé, jaký přesně má význam "bo".
Sekérečka pri pásu, povedz, miuý, aká su, bo su tlstá bo cenká, bo cenká, bo cenká, bo su eště panenka
Zde se prolíná význam "či", "zda", "nebo", jinak putovní stěhovavá píseň.
Ranšpurku, Ranšpurku nad tebú je jasno, povedz mi má milá /:za kým je ci steskno:/.
Není mi tak steskno s otcem bo materů, jako je mi steskno /:šohaje za tebú:/
.
Tady si už neumím představit jiný význam než "nebo". Zajímavý je i ten babylon s předložkama. Staré sbírky moravské lidové poezie ze zapadlých koutů kraje představují někdy krkolomné lingvistické lahůdky. A je pravda, že už to neuslyšíte...

207703

22.12.2009 22:28

RE: Je to tak...

serpico 77.?.?.?

Reakce na 207703

hmm,zajímavé..ten Ranšpurk mi přijde jako mix polštiny a slovenčiny

Není mi tak steskno s otcem bo materů, jako je mi steskno /:šohaje za tebú:/.

místo "bo" se tam vyloženě nabízí slovenské "alebo"

207710

22.12.2009 23:50

RE: Je to tak...

mtk 88.?.?.?

Reakce na 207710

A co byste řekl na tuto variaci:
Uherský Brod: "pšenička se nemele, mlynár není ve mlýně"
St.Hrozenkov: "pšenička se nemele, mlynára ve mlýně ne"
Vůbec přtom netvrdím, že takto odlišně se tam hovoří, může jít o poetické vyjádření gramatiky, která žije trochu vlastním životem odtrženým od reality, jedná se o konkrétní autentický zvukový záznam staré ženy.
Jinak, Ranšpurk (Rabensdorf) je na rozhraní Moravy, Rakouska a Slovenska. Dříve se jednalo o jeden region se subkulturami moravskými, chorvatskými, slovenskými a rakouskými (tak trochu melting pot, ačkoliv ty "deutsche" byly patrně více stranou), od r. 1918 politicky rozděleno do dvou, posléze do tří států - kultura zanikla. Písňové sbírky (vše v rukopisech v archívu) tohoto zvláštního regionu jsou vzácným dokumentem. Když jsem se v tom hrabal, zajímala mě spíš hudební stránka věci, ale pozoruhodné skládání slov mi utanulo v paměti. Nazdar v krkonosičích. [cool] [mrknutí jedním okem] [velký smích]

207718

22.12.2009 19:19

RE: Je to tak...

Frank51 77.?.?.?

Reakce na 207666

Kdybyste nebyl trouba, tak víte, že "bo" je původem z polštiny a znamená "protože","neboť". Guláš v tom dělají chytráci jako vy, kteří si myslí, že všemu rozumí. Kdyby se každý vyjadřoval k tomu, čemu rozumí, tak by ubylo zbytečných příspěvků.

207700

22.12.2009 19:27

RE: Je to tak...

mtk 88.?.?.?

Reakce na 207700

[oči v sloup]

207702

22.12.2009 22:20

RE: Je to tak...

serpico 77.?.?.?

Reakce na 207700

měl by jste napsat,z jakého polského slova je "bo" odvozeno,protože v dnešní polštině se "protože" řekne "dla tego"(psáno foneticky) a to má k vašemu vysvětlení hodně daleko

207709

23.12.2009 0:28

RE: Je to tak...

mtk 88.?.?.?

Reakce na 207709

Já bych řekl, že "Josephovi" leží v žaludku KC a jezoviti, tak si chtěl smlsnout ... [chechtot] [chechtot]
neboť protože:
>"sám se snaž studovat, ale lepší prameny, než ty nejhorší (což dosud děláš)", "ty si démony dělej z koho chceš, magore. nikdo normální a myslící tě snad nemůže brát vážně!", "nesmysl", "totální kravina!", "kdo věří v tuto kravinu, je ubohý", "jen duševní troska nechápe ani tak jednoduchou věc, jako je význam slova "pomluva", "nemáš na diskusi ani na pochopení... to je zcela zjevné.", "takový mišmaš z lebeni mohl vzniknout jedině v prázdné hlavě nějakého primitiva... muselo tam být zcela prázdno, aby se tam ten bordeI vlezl", "nezlob se, ale máš v tom evidentně galimatiáš!",
A to nejlepší nakonec:
>"kdybys měl i jen z 1% vědění v souvislostech tak, jak to má bůh, mohl bys snad chápat některá "proč"."

207721

23.12.2009 0:50

RE: Je to tak...

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 90.?.?.?

Reakce na 207721

je opravdu typické, že ti nejubožejší z neschopných lidí tak často vytrhávají kousky vět (různých reakcí na různé lidi, věci a situace) a skládají z nich nesmyslné kompiláty s podlým záměrem někoho dehonestovat... když holt jinak nestačí [chechtot]
tobě to hošíčku bere klid... v tobě se to vaří. a ne a ne se uklidnit, co?
[mrknutí jedním okem]

207725

23.12.2009 9:35

RE: Je to tak...

mtk 88.?.?.?

Reakce na 207725

Je fakt, že jsem to přilepil pod špatné vlákno, zmýlená neplatí. Omlouvám se, sypu si popel na hlavu. Ale když tak koukám na frenkýho, tak jste asi hoši z jedné canalparty, tak zas tak vedle to nebylo.... Podlý záměr někoho dehonestovat? Ty se dehonestuješ sám, já ti to jenom sumarizuju. A nic za to nechci, vážně ... [velký smích]

207752

23.12.2009 16:08

RE: Je to tak...

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 90.?.?.?

Reakce na 207752

>A nic za to nechci...
nikdo tě o nic nežádal, a tobě bych nedal ani svůj exkrement [velký smích]
>jsem to přilepil pod špatné vlákno, zmýlená neplatí
ty jsi celý pomýlený, a to trvale
>Omlouvám se, sypu si popel na hlavu
kdyby vážně, tak o tom budu uvažovat, ale ty jsi jen křivý, sprostý a ubohý kanálník
>z jedné canalparty
---
>já ti to jenom sumarizuju
ne, to neděláš. ty jen tupě vytrháváš nesouvisející slova, která se ti hodí pro tvé špinavosti, a která v původní souvislosti měla opodstatnění a byla užita zcela oprávněně, správně. můj rejstřík výrazových prostředků není tvoje věc (tvé soustředění na toto právě ukazuje tvou nedostatečnost inteligenční a věcně-argumentační). na tebe bych užil jistě ty nejhorší výrazy, bezesporu si to zasloužíš. ale to by neprošlo [mrknutí jedním okem]

207781

23.12.2009 18:40

RE: Je to tak...

mtk 88.?.?.?

Reakce na 207781

>na tebe bych užil jistě ty nejhorší výrazy, bezesporu si to zasloužíš. [mrknutí jedním okem]
no, vidím, že se to ve mě skutečně vaří o sto šest, jak věroučně pravíš, jeho milosti, tak .... hlavně nevybouchni [chechtot] [chechtot] [chechtot]
Jestli je celá KC tak jako ty, tak Alláh s námi [vyplazený jazyk]

207790

23.12.2009 18:42

RE: Je to tak...

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 77.?.?.?

Reakce na 207790

Alláh je slušnější [smích]

207791

23.12.2009 19:09

RE: Je to tak...

mtk 88.?.?.?

Reakce na 207791

Pozor, jdete s červeným hadrem na krocana ... [chechtot] [chechtot]

207794

23.12.2009 19:45

RE: Je to tak...

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 90.?.?.?

Reakce na 207794

ale ne, nejde... je to jen takový malý, politováníhodný štěkálek, oříšek blafající cosi za bukem. hlavně že se zavděčí tobě, jiným antiKC frustrátům, a že maniak píše něco proti (asi jinak nemůže, chudáček) - tři blafy, z toho tři hloupé antiKC. jsou holt na světě takoví nešťastníci, co se nedokážou srovnat ani s existencí něčeho, ani s tím, že někdo zaujímá jiné postoje, jimž dotyčný jaksi ve své zmatenosti a pokřivené dezinformovanosti není schopen porozumět. a tak bojují jak jen můžou... jako fanatici s negativním znaménkem.

207800

23.12.2009 22:03

RE: Je to tak...

mtk 88.?.?.?

Reakce na 207800

Já vím, kdo něco namítne proti KC, tak je třeba ho rázně zpacifikovat, a pokud to nejde fyzicky, tak aspoň slovně. Připomínáte mi zatvrzelé sionisty. To bude nejspíš tím -ismem, který máte společný, co? [oči v sloup]

207816

24.12.2009 0:30

RE: Je to tak...

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 90.?.?.?

Reakce na 207816

>tak je třeba ho rázně zpacifikovat
??? už jsi zase nažhavený? vydejchej to, ano?

(Hádavý příspěvek pana 90 zkrácen o hodnocení jeho protivníka. Pan 90 postoval již 40 příspěvků tento měsíc. Zanechte prosím bezvýznamné hádky postrádající argumentů. Díky – moderátor.)

>Připomínáte mi zatvrzelé sionisty
buď tak hodnej, a neztrapňuj se bezdůvodným srovnáváním mé osoby s takovými šílenci. ostatně je mi jedno, kdo ti co připomíná.
>To bude nejspíš tím -ismem

každý jeden člověk může být nějakým voIem označen za něco/někoho výrazem končícím -ik/-ista/-ismus. a když už jej pak dotyčný trapák takto označí, vezme si tupě koncovku a spojí ji s koncovkou z úplně jiného slova -nesouvisejícího, ale zato negativního... a tím spojením se pak ten nešťastník snaží někoho dehonestovat, poškodit (samozřejmě zcela nekorektně, bez důvodu). holt když to nejde myšlením a schopností argumentovat, když už to nejde ani napadáním a stupidními vytrženými a nesmyslně spojenými citacemi, pokusíš se použít alespoň své čiré fantazie a křivě podsuneš nějaké totálně nesmyslné spojení, co? [oči v sloup]

207829

24.12.2009 1:26

RE: Je to tak...

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 90.?.?.?

Reakce na 207829

editore, můžete mi laskavě sdělit, jak v hádce rozeznáváte, kdo ji vyvolal a kdo jak oprávněně reagoval (když jde o váš subjektivní pohled na to)?
a mohl byste mi laskavě říct, jaká hádka má podle vás 100% kvalitních argumentů? [velký smích]
vězte, že já jsem ji nezačal. a myslím, že v této výměně spíše moje příspěvky obsahovaly alespoň logiku, zatímco opačné jen provokace a nenávistné fanatické projevy.

(Poznámka platí pro všechny zúčastněné bláhové hádky. Váš příspěvek subjektivně zvyšoval agresivitu osobního napadání. Smiřte se prosím křesťansky nebo nekřesťansky – jsou ty vánoce nebo svátky [smích].
Smíte napadnout myšlenku, pokud napadnete protivníka, mohu celý příspěvek vymazat. Díky – moderátor.)

207837

24.12.2009 6:57

RE: Je to tak...

Takyjeden 77.?.?.?

Reakce na 207837

Obávám se pane moderátore,že zaměňujete příčinu s důsledkem.
Vždyť téměř veškeré příspěvky oponentů pana 90 jsou o napadání protivníka!A nebo jsou zoufale hloupé.
Jako příklad na který se už nedá ani reagovat můžu uvést na jiném místě "informaci" "informovaných " o tom, že Stalin VYSTUDOVAL JEZUITSKÝ SEMINÁŘ. Ono když spojíme nevědomost s agresivitou a hloupostí je hodně těžké na ně reagovat s nadhledem.

Co to ale píšu, vždyť i Vy ,pane moderátore jste se sám na vlastní kůži s něčím podobným setkal. A TO DOCELA NEDÁVNO!

(Souhlasím, připomínka je míněna stejným dílem oponentům pana 90. Otázku náboženského přesvědčení nelze vyřešit logickou debatou. Každý má právo na své přesvědčení, ale neměl by se ho snažit uhádat a nesmí ho nikomu nutit. – Moderátor.)

207847

24.12.2009 9:55

RE: Je to tak...

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?

Reakce na 207847

Otázku náboženského přesvědčení nelze vyřešit logickou debatou...To ma podrž, keď takýto názor reprezentuje Moderátor...ktorého cieľom je pomôcť ľuďom dopátrať sa pravdy... Ten kto má vieru v Boha, má ju na základe logického presvedčenia o veciach, z jemu dostupných zdrojov. Ak sa však dostane k zdroju, ktorý obsahuje viac pravdivých dôkazov, rozum mu velí na základe dostupných logických argumentov zmeniť vieru. O takzvaných pravdepodobných dôkazoch nestojí zato debatovať, lebo sú najúčinnejšou lžou.Je to len mlátenie prázdnej slamy.
To ako keď väčšina oslavuje sviatok, ktorý sa v daný deň nemohol stať, máme ho oslavovať všetci, hoci rozum nám hovorí opak? Načo potom máme svedomie? Potom je to čistá grécka mágia, ktorá sa riadi postulátmi: "Skutok sa nestal, ale má všeobecnú platnosť". Peace s vami...

207861

23.12.2009 19:28

RE: Je to tak...

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 90.?.?.?

Reakce na 207790

[velký smích] no, já nevím, kdo si v sobě stále chová ten mindrák a tolik zášti, že mu dokonce stojí za to vypisovat si citace a pak se ve svém zoufalství těšit a uklidňovat zbytečným rozmazáváním zde a útočením na jednu identitu, co mu nedá spát [chechtot]. -z toho je vídět, kolik jedu a nevyřešeného v sobě máš.
tak si to vyřeš! [chechtot] ale neotravuj s tím jiné... pěkně sám. a až dospěješ (mentálně a emocionálně), tak pak přijď, třeba už budeš snesitelnější a méně k smíchu. třeba tou dobou už budeš schopen psát i něco k věci a ne jen vyhledávat hádky.

207796

23.12.2009 21:59

RE: Je to tak...

mtk 88.?.?.?

Reakce na 207796

dobrá taktika, kdo tě školil?

207815

21.12.2009 5:27

MEM

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 90.?.?.?

Tabory rumunskych cikanu v jiznim Nemecku, odkud podnikaji loupezne vypravy do Svycarska se v policejnim jazyku nazyvaji MEM - Mobilni Etnicka Minorita. Nekdy si rikam, jestli slovo "blb" take neni od neceho zkratka... [chechtot]

207599

21.12.2009 8:47

Jsou země, kde slovo "Rom" vůbec neznají.

baki 89.?.?.?

Je to naše specifikum, které snad jinde ve světě v takové míře neexistuje. Přesto znám město, kde původní "čeští cikáni" se vymezují proti těm, co se přistěhovali ze Slovenska. A tak v původní části Cikánů je slovo Rom vnímáno jako nadávka. Naopak ti ze Slovenska se považují za Romy a Cikán je u nich nadávka. A tak tam vedle sebe žijí Cikáni a Romové. A nemají se rádi.

207604

21.12.2009 13:59

RE: Jsou země, kde slovo

gonelama 15.?.?.?

Reakce na 207604

Ale vsetci stastne poberaju davky [mrknutí jedním okem]

207616

21.12.2009 20:06

RE: Jsou země, kde slovo

kubrt 94.?.?.?

Reakce na 207616

Někteří ani ne ... zhruba v půlce devadesátejch let jsem jich měl pár na povel při pokládce kabelů. Cigánům stačilo říct odkud kam, jak hluboko a jak širokej výkop. Romové vlastnili i upravené metry (!) , komunikace s nimi byla dost často možná pouze přez jejich šéfy - cigány. Ti jim většinou vynadali do línejch... a poslali je šupem domů do bronxu nebo na slovač. S cigánama šlo jít v pohodě na oběd, dát pivo a za půl hoďky-hoďku zase být na place. Nevím jestli brali dávky všichni nebo jenom někteří, ovšem cigáni (ti co sami sobě říkali cigáni a ten zbytek byl pro ně póvl ze Slovenska, Cejlu nebo Bratislavské (Brno)) aspoň uměli dělat a byl na ně spoleh.

207633

21.12.2009 21:11

RE: Jsou země, kde slovo

daniela 95.?.?.?

Reakce na 207633

..to byla půlka devadesátých let.Zlaté časy, kdy byl cikán ještě jakž takž pro společnost přijatelný.Zkuste je tam postavit dneska.Jak kterýsi ten hejsek v dokumentu ČT 2,kde jich matka měla osm,otec invalidní a sedmnáctiletý synek by se "na to" vys.al. [chechtot]

207639

21.12.2009 22:03

RE: Jsou země, kde slovo

kubrt 94.?.?.?

Reakce na 207639

Náhodou je občas vidím dělat i teď. Ale dělat jim partafíru jako tehdy bych dnes už neměl chuť ...

207645

21.12.2009 22:41

RE: Jsou země, kde slovo

daniela 95.?.?.?

Reakce na 207645

Kdyby jim nehrozilo, že přijdou o podporu, tak je tam neuvidíte.To mi můžete věřit

207647

21.12.2009 22:58

RE: Jsou země, kde slovo

kubrt 94.?.?.?

Reakce na 207647

Naopak. Tihle jsou tam valnou většinou načerno.

207650

25.12.2009 3:45

RE: Jsou země, kde slovo

E 91.?.?.?

Reakce na 207604

- trapne, problem je, ze vacsina je neprisposobiva a vdaka pozitivnej diskriminacii, tak ako u vas aj u nas obyvatelstvo pocituje nepravost (plati pre celu EU)
- ale samozrejme "vasi" su lepsi
- u nas ziadnych nasich ciganov nemame, je to skupina ktora tu "je" (a len nekorktnym vyjadrovanim v mediach sa prisudzuju tieto skupiny statom v ktorych prebyvaju ako napr.cesky, cigani, slovensky cigani, franc. cigani, anglicky cigani .... )
- je to krasny priklad pre vsetkych pseudohumanistov aby videli, aka je sila EU, nevie si poradit/asimilovat ani jedno etnikum bez historie a chceli by asimilovat arabske-turecke, azijske alebo africke komunity [mrknutí jedním okem]

207964

25.12.2009 15:31

RE: Jsou země, kde slovo

baki 90.?.?.?

Reakce na 207964

To byl jen příklad typický pro nás. K nám se nestěhují Cikáni z jiných krajin. Tam vědí, že lepší je Anglie, Kanada a pod. A tak se stěhují tam.

207994

21.12.2009 10:42

neco pro zasmati

mkadlec 62.?.?.?

V Bruselu dojde k obcanskym nepokojum. Vsichni se perou se vsema, sproste si nadavaji, dojde i na dlazebni kostky.
U toho samozrejme nemuze chybet policie.
Velitel zasahu zvedne tu hlasnou toubu a zarve "Vlamove vlevo, Valoni vpravo."
Znepokojene obcanstvo se poslusne rozestoupi a uprostred zustane stat skupinka tmavsich obcanu a rozpacite se pta:
"Nee, a co mi, belgycaani?"

207608

21.12.2009 12:55

RE: neco pro zasmati

HHBB 88.?.?.?

Reakce na 207608

nezapomenout na zvuk

[mrknutí jedním okem]

207615

21.12.2009 11:01

Je to složitější

cochise 90.?.?.?

Článek ignoruje důležitá fakta. Slovo Rom je původní označení cikánů sama pro sebe v jejich jazyce - označuje celou populaci evropských Romů hovořících příbuznými jazky. V tomto smyslu patří mezi Romy i Sinthi a další skupiny. Jde o nahrazení tzv. etnonyma apelativem, což je ze strany majority projev určité vstřícnosti. Dochází k němu i jinde: Němci přestali říkat Srbům Wenden a nazývají je Sorben, v USA se místo Siouxové říká Lakotové.
O tom, že hanlivý přídech nedala slovu "Cigán" většinová společnost, by se dalo s úspěchem pochybovat.

207610

21.12.2009 16:32

RE: Je to složitější

svornost 88.?.?.?

Reakce na 207610

Gratulujem, clanok bol presne o vas... [smích]

Mimochodom, cely clanok by som zhrnul do jednej vety (dufam, ze mi to editor nescenzuruje): Aj ked hovno zacnem volat fialka, stale bude smrdiet ako hovno. [smích]

207627

21.12.2009 22:41

RE: Je to složitější

josef.maly 84.?.?.?

Reakce na 207610

Cochise bravo !

Přesně tak, plně souhlasím. Kauzalitu problému většinová a skutečně rasistická česká společnost neřeší, což dokládají reakce této diskuse, přitom na jiné články bývají zušlechťující.

Také se směji při poslechu zvukové scénky "CD-ROM", viz výše, i když ve skutečnosti bych měl plakat, kam jsme ty chudáky až dostali. [pláč]

207648

22.12.2009 0:10

RE: Je to složitější

Rostislav Mucha 85.?.?.?

Reakce na 207610

Máte pravdu s Rómy i se Siouxy. Srbové: neříkají jim Němci "Serben"? Ještě jedna otázka: proč jim dříve říkali "Wenden" (to jsem nevěděl)?

207653

22.12.2009 9:12

RE: Je to složitější

HHBB 88.?.?.?

Reakce na 207653

Předslovanské označení pro skupiny národů obývající velkou část Evropy často spolu s Kelty. (Pozůstaky v původních jménech třeba Benátek nebo Vídně.). Moc se o tom nemluví a nepíše, neboť to staví na hlavu teorie o stěhování národů (příchodu Slovanů) a tím i teorie o vzniku národních států případně legitimitu uspořádání Evropy, kdo je nositelem evropské kultury a já nevím co ještě. Prakticky z pohledu dějin EU vše. [smích]

207662

22.12.2009 9:13

RE: Je to složitější

cochise 90.?.?.?

Reakce na 207653

Němci říkají "Serben" jižním Srbům a "Sorben" Lužickým Srbům. Odkud se vzalo "Wenden" bohužel nevím, ale používali to už ve středověku i pro další Polabské Slovany na svém území.

207663

21.12.2009 12:20

jemná novořeč

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 77.?.?.?

Julius Satinský to v knize Moji milí Slováci objasnuje v kapitole O zdrsnění: Dětský diagnostický ustav-polepšovna,nevidomý-slepec,jevištní technik-kulisák,rom-cikán. Takové jemnoučké povyražení.

207613

21.12.2009 16:24

Cikani, Romove, Cesi? Slova, slova....

mkadlec 62.?.?.?

The term emerged in France in the early 19th century when artists and creators began to concentrate in the lower-rent, lower class gypsy neighborhoods. The term bohémien was a common term for the Romani people of France, who had reached Western Europe via Bohemia.

Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Bohemianism

207624

21.12.2009 21:20

Proč odmítám používat slovo Rom?

Václav Semerád vsemerad (zavináč) volny (tečka) cz 83.?.?.?

Slovo rom znamená v cikánštině člověk. Národ, který považuje za lidi (mensch) pouze sám sebe a ostatní za untermensch (gádža) - to už tu snad jednou bylo, ne? Vrcholem je označení Nerom - česky nečlověk. Myslím, že bychom na to měli být podstatně háklivější! Jednou už jsme byli untermensch, měli bychom si to setsakra pamatovat! Já osobně slovo nerom odmítám jakožto vrcholně rasistické, které mi upírá lidství! A Rom? Jako slovo v cikánštině mi nevadí. Jako rasisticky používané označení "jediného lidského" etnika je prostě odmítám používat!

Pokud se Cikánům nelíbí, jak jsou nazýváni, měli by vědět, že podobnou "nadávkou" bývalo kdysi i slovo Čech. Přeji Cikánům, aby byli hrdí na to, že jsou Cikáni (a hlavně, aby měli nač být hrdí!). Ono by se ledacos našlo už dnes, ale až se ustálí slovní spojení poctivý Cikán, pak teprve mohou být na sebe pyšní.

207640

21.12.2009 21:21

PROČ NA SLOVENSKU VYPUKNE OBČANSKÁ VÁLKA?

Daf 80.?.?.?

http://dolezite.sk/Preco_na_Slovensku_vypukne_obci...

207641

21.12.2009 23:08

Nestoudné nápady

Saša 74.?.?.?

Ruku na srdce, každý člověk na základě zevšeobecnění přisuzuje národům a identifikovatelným skupinám, jisté vlastnosti a to ať již náleží ke kterékoli skupině. Tedy z hlediska Rómů (a i jiných národů) je to závist té většinové společnosti, že jejich národ narůstá a vzkvétá. Vezměme jako příklad pana Jaroslava Suchého, který se základním vzděláním zvláštní školy, se hladil s Obamou, setkal se s Havlem, byl několikrát na TV a získal sedmiměsíční studijní pobyt v Kanadě na účet tamních daňových poplatníků. Dokázali jste to vy? Co by takový člověk dokázal, kdyby mu režim neházel klacky pod nohy ve vzdělání? Ta nevídaná skromnot, některé národy přežijí za každých podmínek a budoucnost v naší společnosti patří silným, je to zákon přírody. Některé národy, na rozdíl od většinové společnosti se nikdy nenechaly zotročit. Podívejte se na sebe. S náležitou úctou lze také říci, že jeden národ je chytřejší než ty ostatní a má tím pádem právo na neomylnost a jedinou pravdu. Známá česká učitelka, prohlašující se za badatelku v v oboru religionistiky o tom na svém blogu 2x říká: „Profláknuté psychopaty, náboženské fanatiky, rasisty, antisemity, komunisty, nacisty a jiné propagátory blbosti a zla, ať už z “pravice” nebo z “levice” do diskuse nepustím vůbec a jejich vzkazy ani nečtu. Váš komentář se nezobrazí ihned, prosím, mějte trpělivost, při nejbližší příležitosti bude schválen (nebo neschválen [smích]))“

Na rozdíl od té dámy si myslím, že dialog a přiznání vlastních chyb je důležitý pro každou společnost, aby dospěla k nápravě. Když se nebudeme chovat ke každému zcela stejně, rasizmus zůstane s námi a bude jen vzkvétat.

Řeč je živá a stále se vyvíjí, s naším odvracením očí od skutečnosti a v touze po politické korektnosti, za nedlouho se vžijí termíny B-h, R-m a Ž-d.

207651

22.12.2009 9:20

Obavam sa ze to nieje take jednoduche...

moon 195.?.?.?

...som zvedavý kedy ich niekto donúti pracovať a dodrziavat zákony

207664

22.12.2009 12:24

RE: Obavam sa ze to nieje take jednoduche...

SL 78.?.?.?

Reakce na 207664

Za sociku, vraj, vsetci mali zamestnanie, aj Cigani. A museli robit, aspon pravidelne chodit do roboty... Inak boli "triedni nepriatelia" a isli do base. Rovnake zakony platili pre Ciganov a ostatnych... okrem pre komun. elitu ale to je uz iny pribeh.

Okrem toho bol aj iny rezim ktory bol tvrdy na vsetkych darebakov, zlodejov a neprisposobivich. Volal sa nacizmus.

207678

22.12.2009 17:48

cikani a cikani

Mireček 78.?.?.?

Ono je to tak, že i mezi cikány (co mi ukradli kolo) se občas objeví slušný člověk - znám minimálne dva - jeden pracuje u nás v jzd, druhá cikánka pracuje v nemocnici jako sestřička; nic proti nim, pracuji dobře za mizerný pláty, ale jsou to vyjímky, co potvrzují pravidlo, asi tak.

207695

22.12.2009 21:50

Cigán versus róm

daemon1025 85.?.?.?

Zdá sa mi, že odstrihnutím sa od pomenovania "Cigán", sa chceli
Gitanes zbaviť všetkého zlého, čo to pomenovanie zo sebou nieslo.

Bohužiaľ, veľmi rýchlo devalvovalo aj pomenovanie "Róm" na rovnakú
úroveň.

Ak predtým cigáni cigánili, tak dnes rómovia rómujú.

207708

28.12.2009 13:43

Negr a Zigeuner

Ištván 213.?.?.?

V USA se "nesmí" používat slovo negr (negro), přitom ve slovnících ho běžně najdete. Přiznám se, že v tom slově nevidím žádný problém, stejně jako ve slově černoch. Určitě je to kratší než "african american" - toto dokonce ještě navíc nemusí být černoch, ale může být teoreticky arab z Maroka nebo běloch z JAR...
Dotaz: Když u nás nejsou Cikáni, ale jen Romové, co mají v Německu místo Zigeuner? Mají snad Romer nebo co?

208205

Příspěvků: 58

21.12. 03:53 8-P  Je to tak...
21.12. 08:39 svornost  RE: Je to tak...
21.12. 23:53 Rostislav Mucha  RE: Je to tak...
22.12. 09:48 mtk  RE: Je to tak...
22.12. 11:48  RE: Je to tak...
22.12. 19:26 mtk  RE: Je to tak...
23.12. 00:43  RE: Je to tak...
23.12. 19:07 mtk  RE: Je to tak...
22.12. 17:02 serpico  RE: Je to tak...
22.12. 20:23 mtk  RE: Je to tak...
22.12. 22:28 serpico  RE: Je to tak...
22.12. 23:50 mtk  RE: Je to tak...
22.12. 19:19 Frank51  RE: Je to tak...
22.12. 19:27 mtk  RE: Je to tak...
22.12. 22:20 serpico  RE: Je to tak...
23.12. 00:28 mtk  RE: Je to tak...
23.12. 00:50  RE: Je to tak...
23.12. 09:35 mtk  RE: Je to tak...
23.12. 16:08  RE: Je to tak...
23.12. 18:40 mtk  RE: Je to tak...
23.12. 18:42  RE: Je to tak...
23.12. 19:09 mtk  RE: Je to tak...
23.12. 19:45  RE: Je to tak...
23.12. 22:03 mtk  RE: Je to tak...
24.12. 00:30  RE: Je to tak...
24.12. 01:26  RE: Je to tak...
24.12. 06:57 Takyjeden  RE: Je to tak...
24.12. 09:55  RE: Je to tak...
23.12. 19:28  RE: Je to tak...
23.12. 21:59 mtk  RE: Je to tak...
21.12. 05:27  MEM
21.12. 08:47 baki  Jsou země, kde slovo "Rom" vůbec neznají.
21.12. 13:59 gonelama  RE: Jsou země, kde slovo
21.12. 20:06 kubrt  RE: Jsou země, kde slovo
21.12. 21:11 daniela  RE: Jsou země, kde slovo
21.12. 22:03 kubrt  RE: Jsou země, kde slovo
21.12. 22:41 daniela  RE: Jsou země, kde slovo
21.12. 22:58 kubrt  RE: Jsou země, kde slovo
25.12. 03:45 E  RE: Jsou země, kde slovo
25.12. 15:31 baki  RE: Jsou země, kde slovo
21.12. 10:42 mkadlec  neco pro zasmati
21.12. 12:55 HHBB  RE: neco pro zasmati
21.12. 11:01 cochise  Je to složitější
21.12. 16:32 svornost  RE: Je to složitější
21.12. 22:41 josef.maly  RE: Je to složitější
22.12. 00:10 Rostislav Mucha  RE: Je to složitější
22.12. 09:12 HHBB  RE: Je to složitější
22.12. 09:13 cochise  RE: Je to složitější
21.12. 12:20  jemná novořeč
21.12. 16:24 mkadlec  Cikani, Romove, Cesi? Slova, slova....
21.12. 21:20 Václav Semerád  Proč odmítám používat slovo Rom?
21.12. 21:21 Daf  PROČ NA SLOVENSKU VYPUKNE OBČANSKÁ VÁLKA?
21.12. 23:08 Saša  Nestoudné nápady
22.12. 09:20 moon  Obavam sa ze to nieje take jednoduche...
22.12. 12:24 SL  RE: Obavam sa ze to nieje take jednoduche...
22.12. 17:48 Mireček  cikani a cikani
22.12. 21:50 daemon1025  Cigán versus róm
28.12. 13:43 Ištván  Negr a Zigeuner

Vybrat pouze nové | Odznačit

Káva pro Zvědavce

39

Být v obraze něco stojí.
Připojte se k ostatním a staňte se
také sponzorem Zvědavce, stačí
částka v hodnotě jedné kávy měsíčně.

Za měsíc listopad přispělo 81 čtenářů částkou 11 672 korun, což je 39 % měsíčních nákladů provozu Zvědavce.

Bankovní spojení: 2000368066/2010
IBAN: CZ4720100000002000368066
Ze Slovenska 2000368066/8330
IBAN: SK5883300000002000368066
BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

[PayPal]

Bitcoin:
1CuErU28m5a2tod9eZjnkY4sdidBVMpX6K
Další možnosti platby › Související články ›

Ve zkratce

University and College Union (UCU): Bílí mohou být černí, pokud si to přejí18.11.19 23:27 Británie 0

Texas: Černošksá učitelka surově zbila bílou středoškolačku se speciálními potřebami18.11.19 22:45 USA 0

Bletchley: Gang snědých mladíků brutálně napadl bílou dívku18.11.19 22:28 Británie 0

Pravda a láska se vrhla na Klause jr. s dcerkou17.11.19 20:19 Česká republika 1

Co ČT1 neuvádí: Alternativa pro Švédsko nabízí imigrantům cestu domů17.11.19 18:44 Švédsko 1

Obří ikona Grety shlíží z fasády a přísně rentgenuje duše kolemjdoucích17.11.19 10:59 USA 6

Akademie věd ignorovala Němci zavražděné studenty17.11.19 00:30 Česká republika 2

Zajímavá analýza honu na čarodějnice v USA16.11.19 19:28 USA 1

Ve věci nápisu "Památník věnovaný historicky posledním pracujícím Romům na území ČR" se může Policie ČR přetrhnout...15.11.19 23:54 Česká republika 8

Další vítězství Big Pharma: V Německu schválili zákon o povinném očkování proti spalničkám15.11.19 02:51 Německo 15

17. listopad 198915.11.19 00:34 Česká republika 3

Oni se fakt zbláznili. Po nákupu vrtulníků budeme prodávat státní hmotné rezervy12.11.19 20:21 Česká republika 4

Islamizácia v priamom prenose: Moslim prvýkrát na čele veľkého nemeckého mesta12.11.19 16:16 Německo 2

Nač potřebujeme 12 vrtulníků za 14,6 miliardy?12.11.19 16:10 Česká republika 1

Skoro polovina obyvatel Bruselu nosí venku prostředek na sebeobranu. Multikulturní výkladní skříň EU v plné nahotě12.11.19 00:25 Nizozemsko 1

Na Slovensku končí Natural 95. Bude jen E10 s vyšším podílem biopaliv11.11.19 01:50 Slovensko 0

Muslimský imigrant prořízl ve Znojmě Markovi Petružálkovi hrdlo. Rodina potřebuje peníze10.11.19 01:33 Česká republika 2

V Libyi straší ruští žoldáci09.11.19 21:24 Libye 4

Geoinžinierstvo na webe ČT2409.11.19 20:47 Česká republika 1

Ženy se omlouvají mužům08.11.19 19:48 Česká republika 5

Měnové kurzy

USD
23,09 Kč
Euro
25,57 Kč
Libra
29,91 Kč
Kanadský dolar
17,48 Kč
Australský dolar
15,69 Kč
Švýcarský frank
23,32 Kč
100 japonských jenů
21,26 Kč
Čínský juan
3,29 Kč
Polský zloty
5,96 Kč
100 maď. forintů
7,62 Kč
Ukrajinská hřivna
0,96 Kč
100 rublů
36,14 Kč
1 unce (31,1g) zlata
33 947,42 Kč
1 unce stříbra
393,48 Kč
Bitcoin
188 070,46 Kč

Poslední aktualizace: 19.11.2019 07:33 SEČ

Tuto stránku navštívilo 7 582