Diskuze k článku

Nová budova Národní knihovny - chobotnice, hlen nebo letenské lejno?

Příspěvků 104

3.4.2007 7:57

Stavba budoucnosti

Jarmila 85.?.?.?

Mně se ten návrh knihovny moc líbí, protože se domnívám, že je to skutečně stavba budoucnosti. Až dosud, po celou historii lidstva byly stavěny pouze pravoúhlé budovy, což jsou tvary, které jsou proti přírodě. V přírodě pravoúhlé tvary neexistují. Pan Kaplický svým návrhem předběhl dobu, protože v budoucnosti patrně bude takových roztodivných staveb čím dál víc přibývat, neboť i ostatní architekti opustí striktní pravoúhlost a budou si víc hrát s tvary budov i jejich barevností. Let letadlem se pak stane pro každého člověka obrovským zážitkem, neboť místo nezáživných hranatých krabiček bude pod sebou pozorovat neskutečné tvary a patvary, bude si připadat jak Alenka v říši divů, nebo jako by pozoroval pozoruhodný podmořský svět.

132127

3.4.2007 9:41

RE: Stavba budoucnosti

Robocrep 194.?.?.?

Reakce na 132127

Jenže těmi pravoúhlými tvary dává civilizace najevo svoji nebezpečnou přítomnost. Co když je to právě vzhled, který neladí se svým okolím ta poslední věc, která nutí lidstvo držet se
zkrátka a nezastavět úplně všechno?

P.S. Pan architekt asi ví moc dobře proč zvolil zelenou dlažbu. Po pár letech by takhle asi budova vypadala tak jako tak.

132130

3.4.2007 10:01

RE: Stavba budoucnosti

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?

Reakce na 132127

Možná si děláte legraci, nebo vážně máte pocit, že města jsou stavěna proto, aby z leteckého pohledu připomínala podmořské akvárium? [překvapení] Mně a spoustě dalších se Praha líbí taková, jaká je, a to ze všech úhlů a směrů, o nezáživnosti nemůže být ani řeči. A nemyslím si, že by měla být pouhým jevištěm pro seberealizaci několika znuděných a po zviditelnění bažících exhibicionistů - jakým právem? Tahle boudička pro troly by se možná hodila někam do pustiny na Island, tam by zapadla. V Praze bude působit jako to, co ve skutečnosti je - provokace a plivanec do tváře méně "geniálnímu" plebsu, než je autor a jeho obdivovatelé - a zřejmě ta "genialita" opravňuje i k bezectnému falšování soutěže.

132133

3.4.2007 10:19

RE: Stavba budoucnosti

hc 194.?.?.?

Reakce na 132127

Já trávím většinu času na zemi mezi domy a ne v letadle nad nimi.

132135

3.4.2007 10:40

RE: Stavba budoucnosti

Osvetár 84.?.?.?

Reakce na 132127

>V přírodě pravoúhlé tvary neexistují.

Pani Jarmila,

presne tak to nielenze vidi, ale aj celu svoju aktivnu designersku karieru propaguje nemecky designer Luigi Colani.

Aj ked nie je moc "oblubeny", jeho navrhy su prekvapujuce a jeho tvorba nepotrebuje komentar.

132137

3.4.2007 8:52

Disneyland - umění budoucnosti?

Saša 142.?.?.?

Jana Kaplického zřejmě inspiroval Disneyland [zmaten]
Muchomůrka zelená a prudce jedovatá [oči v sloup]

Pan Kaplický je asi stále ještě dítě..

Nebojíte se té budoucnosti? Paumění Disneylandu [bliji]

132129

3.4.2007 9:48

Tak nevim

Petr Řehák 195.?.?.?

Tak nevim jestli to neni April ale koukam na datum 3.4 ... Asi bych si hodne pral aby tohle byl spis April [pláč]

132131

3.4.2007 10:02

asociace

govind 195.?.?.?

Přiznám, že vložený obrázek mimozemšťana ze seriálu Futurama mě potěšil. Když jsem návrh stavby viděl poprvé, okamžitě jsem měl pocit, že ten tvar odněkud znám. Ze seriálu Futurama, ale ne jako mimozemšťana. Kdo seriál zná, vzpomene na epizodu se zelenými hroudami (mozkodlabáky) vysávající znalosti a ovládající hlavní hrdiny. [velký smích]
Je to vtipný tvar, dle mého, ale v uvažovaném kontextu nepoužitelný

132134

3.4.2007 14:38

RE: asociace

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 85.?.?.?

Reakce na 132134

To je ze simpsnů ne?

132151

3.4.2007 20:39

RE: asociace

trodas trodas (zavináč) seznam (tečka) cz 82.?.?.?

Reakce na 132151

Futurama = Simpsni z budoucnosti. Ale ne Simpsonovi, ale opravdu Futurama.

132176

4.4.2007 0:48

RE: asociace

Jiří Koubek yuri1 (zavináč) seznam (tečka) cz 147.?.?.?

Reakce na 132176

Jsou to Simpsonovi. Jsem si na 95% jistej. Futuramu jsem viděl celou, tak mi snad nic neuniklo.

132195

4.4.2007 8:26

RE: asociace

vlkodlak podolak (zavináč) fastmail (tečka) fm 80.?.?.?

Reakce na 132195

Obrázek je ze Simpsonových... [smích]

132203

3.4.2007 10:44

dobre,ale at to stoji nekde jinde...

Soudce Lynch 172.?.?.?

Nebudu kritizovat design navrhu, protoze opravdu zalezi na vkusu a citeni kazdeho jednotliveho jedince...
Ale faktem je, ze by to nemelo stat na miste, na ktere je videt z prazskych pamatek. Dopravni infrastruktura je v Praze dokonala a i moji Edinburghsti kolegove ji obdivuji!!! Tak proc tuto stavbu nepostavit na okraji Prahy? Z centra Prahy se da dostat na okraj Prahy behem 30 minut(MHDckem)!!! A urcite by to sklidilo vice pozitiva, protoze by tam mohli take jezdit prespolni auty a mit kde zaparkovat. To uz rovnou na letenske plani muze byt treba IKEA [zmaten]

Kdo o tomto navrhu rozhodl jako o viteznem je zbytecne, protoze v tom je kamaradcoft a samozrejme i vyhodne kontrakty pro staveni firmu...
Zeby opet nejaka z Izraele jako v pripade dalnice (myslim, ze D47)??? [zmaten]

132138

3.4.2007 11:49

RE: dobre,ale at to stoji nekde jinde...

HW 82.?.?.?

Reakce na 132138

s tim Izraelem a p. Kaplickym nejste az tak daleko [cool]

132141

3.4.2007 15:39

RE: "s tim Izraelem a p. Kaplickym nejste az tak daleko "

Vodník 81.?.?.?

Reakce na 132141

Co tím myslíte? On o sobě říká:
"Nejsem gay, Žid, Angličan ani bohatý. Bože chraň, jenom Slovan. Ze země, »o které nic nevíme«."

132153

4.4.2007 11:30

RE:

HW 82.?.?.?

Reakce na 132153

v jeho medailonku, ktery v lonskem roce CT odvysilala, zaznelo neco jineho

132213

4.4.2007 17:55

RE:

Vodník 195.?.?.?

Reakce na 132213

A co?

132238

4.4.2007 11:37

RE: dobre,ale at to stoji nekde jinde... a ať je v tom něco jiného než NK

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 195.?.?.?

Reakce na 132138

Nejenže by tahle stavba neměla stát na uvažovaném místě, ale ani by se v ní neměla nacházet taková instituce, jako je Národní knihovna, jednoznačně jí to uráží. Kdyby měla tahle chobotnice stát někde na periferii a být v ní nějaké zábavní centrum se supermarketem, tak by se to k sobě náramně hodilo a rozhodně by se mi pak ta stavba i líbila (v porovnání s nevzhlednými krabicemi superhypermarketů a podobných vymožeností naší konzumérie).

132214

3.4.2007 13:22

No to je des!

z.a.p 74.?.?.?

Lidi zastavte to nejak, tohle je horsi nez Zradar!
[naštvaný]

z.a.p

132143

3.4.2007 14:04

RE: No to je des!

MedaBeda mcaellen (zavináč) seznam (tečka) cz 212.?.?.?

Reakce na 132143

ta stavba je jen jedním z posledních výkřiků Usraele před pádem do propasti. Ještě dojezd setrvačností, tak 5 let, a podobných hrůz už se nebude třeba obávat. Je třeba vydržet, ale nebát se zároveň konat.

132145

3.4.2007 20:41

RE: No to je des!

trodas trodas (zavináč) seznam (tečka) cz 82.?.?.?

Reakce na 132145

Konat, hmmm. Bude potreba cirka 300 kg dynamitu aby tohle spadlo... Kde je vzit? [zmaten] [zahanbení]

132177

16.6.2007 12:16

RE: No to je des!

rainbowdemon 88.?.?.?

Reakce na 132177

na co dynamit -od ceho je legendarni cesky Semtex-3kilaky semtaku a bum tarataaaaaaaaaa bum bum buc [chechtot]

137656

3.4.2007 20:37

RE: No to je des!

Hastrman 71.?.?.?

Reakce na 132143

Nemeli by obyvatele, kteri ziji v okoli a budou se na to denne divat, hlasovat jestli to tam chteji?
Vzdyt je to jak invaze mimozemstanu. Uz ty barvy se mezi architekturu nehodi.
Mohli to hodit nekam, kde to tak neni. [oči v sloup]

132175

4.4.2007 1:46

RE: No to je des!

z.a.p 74.?.?.?

Reakce na 132175

Zminujete barvy,

no neco Vam reknu. Kdyz jednou za cas priletam do Prahy, mam ten samy surrealisticky dojem: kde to jsem?! O cem mluvim jsou desne natery prazskych sidlist. Tohle udelat ve Spanelsku tak maji povstani byku - pro predrazdenost! Prazska sidliste s jejich 'koloritem' jsou neskutecna. Jak lacine (cheapacky) kontrastuji se solidni residencni architekturou v Nemecku.... ooooh, nebe a dudy!

z.a.p

132197

4.4.2007 16:15

RE: No to je des!

Hastrman 71.?.?.?

Reakce na 132197

Na sidliste jsem se tak moc nekoukal ale myslim, ze jakakoliv barva je lepsi nez ta komunisticka sedivost. [cool]

132228

3.4.2007 13:29

Designové termitiště?

Alena 212.?.?.?

První co mne napadlo při pohledu na"monumentální"stavbu.Autorova absurdita nezná "hranice".
Hodící se spíše do "Flinstounovy říše pravěké".
Proč Prahu nezkurvit více,máme přec na to "odborníky"na slovo vzaté...
Je mi smutno [pláč] [pláč]

132144

3.4.2007 20:42

RE: Designové termitiště?

trodas trodas (zavináč) seznam (tečka) cz 82.?.?.?

Reakce na 132144

A to jste, Aleno, nepochopila, ze to je zamer?
Praha je krasne mesto, takze si musime zaplatit ze svych penez aby nebylo tak krasne nejake takove zrudnosti. Nic proti - pokud se to panovi architektovi libi, at si takovy postavi dum. Jiste na to ma prostredky. Ale at nam to probuh necpe... [pláč]

132179

3.4.2007 14:15

MF

MF 194.?.?.?

Já si myslím, že autor této příšernosti se vskrytu směje a říká si, jestli to ti čeští idioti akceptují. Jiné vysvětlení nemám.

132147

3.4.2007 14:30

RE: MF

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?

Reakce na 132147

To je zřejmě nějaká soutěž pro zasvěcence, kdo Čechy přiměje, aby za své peníze na svém území postavili masochističtější a více urážlivou obludnost. Zatím vede Černý s těmi penisy čůrajícími na Česko, ale Kaplický se nebezpečně dere na první místo, výkal pod Hradčanami je trumf.

132149

4.4.2007 14:32

PS

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?

Reakce na 132149

Ale napadlo mě řešení - plichta. Ať to tam postaví, a nad to ať vztyčí ty Černého nahé panáky v superobřím provedení. Nic vyčůranějšího už pak snad skutečně nikdo na světě mít nebude. Na to, co budou těmi penisy na národní knihovnu čůrat, bych vypsal další, tentokrát literární, soutěž.

132222

3.4.2007 15:54

RE: MF

-ppp- 212.?.?.?

Reakce na 132147

Taky si myslím, že si z nás pan Autor dělá srandu. Kdyby to bylo řešení nějakého studenta, jak by to asi dopadlo?

132154

3.4.2007 19:22

RE: MF

Vodník 81.?.?.?

Reakce na 132147

Pokud by to bylo, jak píšete, bylo by to ještě horší: takový autor by nebyl jen nevkusný dekadentní pseudoumělec, ale bezohledná egomanická svině.

132163

3.4.2007 14:33

"Slává budouctnosti"

Alena 212.?.?.?

Disignové termitiště...
hrůza,děs.
Co nového postaví zas příště..??
Z Matičky se stává pohřebiště...

"Sláva budouctnosti"..
hrozí našim dětem..?
"Pád minulosti"..Co se to děje,
s dnešním světem...?


Kořeny vyrvěme,
čipy nasaďmě,
ZRADARY vysaďmě,
na prdel sedněme!

[cool] [cool]

132150

4.4.2007 14:13

Kauza amerického radaru podle osvědčeného scénáře KGB

koogle 207.?.?.?

Reakce na 132150

>Kořeny vyrvěme,
>čipy nasaďmě,
>ZRADARY vysaďmě,
>na prdel sedněme!

# čti!

132220

5.4.2007 1:21

RE: Kauza amerického radaru podle osvědčeného scénáře KGB

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 74.?.?.?

Reakce na 132220

Nevim co "cist" na eurabii.

Povazuji to za jednu z nejvetsich sratschek co jsem v cestine videl. Je to vodporny jen myslet na to, ze to existuje.

z.a.p

132254

5.4.2007 1:48

RE: Kauza amerického radaru podle osvědčeného scénáře KGB

Vodník 81.?.?.?

Reakce na 132254

Podepisuji, z.a.p.e! Tyto české "pravicové" weby jsou essencí toho nejodpornějšího blbismu, xenofobního čecháčkovství, skrývajícího se za svalnaté militaristické plky a zalykajícího se bezmezným obdivem k "baště demokracie", novému "příteli nejvěrnějšímu", "garantu svobody" a "majáku bezpečnosti". Tito volové padnou za USrael s výkřiky o svobodě, tak, jako Slánský & spol. umírali se zvoláním: "Ať žije Komunistická strana Československa!"

132256

3.4.2007 14:47

proč?

plzeň 85.?.?.?

Mě to nijak strašný nepřipadá a je to rozhodně lepší než ostatní návrhy. Na tančící dům jste si taky zvykli...

132152

3.4.2007 19:18

RE: proč?

Ferda mravenec 206.?.?.?

Reakce na 132152

Dobře žes to připomněl. Autorem té hrůzy architektůry je kanadský žid. Možná, že ta zelená muchomůrka je také výplodem mozku jednoho z Vyvolených. Ti se u Vás musí cítit jako doma!

132162

3.4.2007 19:55

RE: proč?

Aja 24.?.?.?

Reakce na 132162

>Dobře žes to připomněl. Autorem té hrůzy architektůry je
>kanadský žid. Možná, že ta zelená muchomůrka je také
>výplodem mozku jednoho z Vyvolených. Ti se u Vás musí cítit
>jako doma!

Asi je to otazka osobniho vkusu, mne se "tancici dum libi", zda se mi, ze ac moderni pojeti, na nabrezi docela zapadl, nerusi, navazuje.
Tezko budeme projektovat a stavet dalsi Hradcany.

V Parizi se po svetove vystave uvazovalo o zboreni Eiffelovky.

Ovsem tahle zrudnost, co se vydava za Narodni knihovnu, ta by se nemela vubec stavet, aby se nemusela posleze bourat, pochybuju, ze by se mohla stat symbolem Prahy, jako Eiffelka je symbolem Parize.

Copak na tu "smoulovskou cepicku" rikaji pamatkari?

P.S. Proc do toho pletete, respektive zduraznujete, ze se v pripade projektu "tanciciho domu" jedna o Zida? To ma nejakou vypovidajici hodnotu?

132169

3.4.2007 20:48

RE: proč?

trodas trodas (zavináč) seznam (tečka) cz 82.?.?.?

Reakce na 132169

Nevim nic o architektovi "tanciciho domu", ale je alespon relativne (ehm) maly a jeste prezitelny. Proc zduraznuje zida? Mozna proto, ze zide jsou vzdy v nejakem extremu... a na svou dobu byl tancici dum dost extremni avantgarda v architekture... [mrknutí jedním okem]

132181

3.4.2007 21:50

RE: proč?

Aja 24.?.?.?

Reakce na 132181

>Nevim nic o architektovi "tanciciho domu", ale je alespon
>relativne (ehm) maly a jeste prezitelny. Proc zduraznuje zida?
>Mozna proto, ze zide jsou vzdy v nejakem extremu... a na svou
>dobu byl tancici dum dost extremni avantgarda v architekture...
>[mrknutí jedním okem]

Trodasi, vy jste moravak, ze?

Najdete si a mrknete, jestli vas to zajima, na mezivalecnou architekturu v Brne, tedy hlavne architekty...Jindrich Bluma, Otto Eisler, Arnost Weisner.

132186

4.4.2007 11:52

RE: proč?

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 195.?.?.?

Reakce na 132152

Tak v Plzni se řeší zase jiné architektonické skvosty. Radnice přišla s tím, že do tří rohů náměstí by se znovu měly nainstalovat kašny a vypsala soutěž. Mezi návrhy, kterých bylo ke dvaceti(?) se vyskytly tak dva tři návrhy, které opravdu kašny připomínaly, jinak to byly spíš fontánky a jiné věci připomínající stavby. Bylo mezi nimi pár celkem pěkných návrhů, ovšem vyhrála ta největší zrůdnost a lidi i památkáři se postavili proti. Zatím se něděje nic a nevím, jak věc pokračuje. Ovšem mezi návrhy byl jeden, který byl opravdu nadmíru zaujímavý: v jednom rohu náměstí navrhoval místo kašny vyskládat poměrně velkou Davidovu hvězdu [chechtot] [chechtot] [chechtot]

132216

6.4.2007 10:44

RE: proč?

nas*ranej plzeňák 193.?.?.?

Reakce na 132216

Ta zrůdnost se v Plzni stavět bude, ať se to líbí nebo nelíbí. Je to jako s radarem za humny. Lidé nesouhlasí, mohou i protestovat, ale to je tak vše co proti tomu mohou udělat. Magistrát města Plzně, Krajský úřad Plzeňského kraje i vláda si dělají co chtějí a na lidi se*rou.

132363

3.4.2007 16:15

Co jde postavit

MedaBeda mcaellen (zavináč) seznam (tečka) cz 212.?.?.?

to jde přestavět nebo i zbořit, takže žádný strach [velký smích]

132155

4.4.2007 9:33

RE: Co jde postavit

J. H. 62.?.?.?

Reakce na 132155

Frontu na maso blahé paměti taky odstřelili. Dneska si říkám škoda. Ta byla tak blbá, že až roztomilá. Tohle je jen hnus.
J. H.

132208

3.4.2007 19:43

Poznámka z fachu

Rado_05 147.?.?.?

Budem reagovat na tuto hlasku: "Dle mého laického názoru by měla být stavba takovéhoto charakteru pro architekty výzvou a její „přiklepnutí“ a následná realizace pak otázkou osobní prestiže. Vypisování odměny „za účast“ mi proto přijde nelogické. Ale budiž."

ANI KAPLICKÝ, ANI ŽIADEN INÝ ARCHITEKT TO NENAKRESLIL ZA NOC. ODMENENÉ BOLI ATELIÉRY, KTORÉ POSTÚPILI DO DRUHÉHO KOLA. TIE NA TOM STRÁVILI POL ROKA PRÁCE, TAK SI LEN SPOČÍTAJTE, KOĽKO STOJÍ RÉŽIA FIRMY, PLATY ZAMESTNANCOV (TO NEDÁ JEDEN ČLOVEK)jE TO PRÁCA A ZA PRÁCU SA PLATÍ. BEZ TÝCH ODMIEN BY TO NIKTO NERISKOVAL, UVEDOMTE SI, ŽE POL ROKA PRACUJETE TVRDO NA NIEČOM BEZ AKEJKOĽVEK ISTOTY, ŽE ZA TO DOSTANETE ČO LEN KORUNU.

Registrovalo sa cca 700 ateliérov z celého sveta, odovzdalo sa asi 350 návrhov. Pohlady podorysy, dispozície, koncept, vizualizácie, zákresy, urbanistické analýzy. 350 projektov. Všetky sú vystavené momentálne v Klementinu (v Prahe). Výstava je ZDARMA. Tak vy všetci s vaším rozhľadom a vaším výtvarným a architektonickým cítením zdvihnite zadky a bežte sa na to pozrieť. Prejdite si poctivo 350 projektov (každý minimálne na dvoch paneloch 700x1000mm) Strávte tam dva dni a poriadne si to naštudujte. Vylučovacou metódou sa dostante k počtu cca 5 projektov a z toho vyberte víťaza podľa Vás. Ja som si našiel 4 favoritov...

Potom sa tu znovu stretnime, a začnime to celé rišiť znovu [smích]

132166

3.4.2007 20:37

RE: Poznámka z fachu

Had 89.?.?.?

Reakce na 132166

>Ja som si našiel 4 favoritov...
A tenhle kydanec zplesnivělé bramborové kaše je mezi nimi?

132174

3.4.2007 20:46

RE: Poznámka z fachu

trodas trodas (zavináč) seznam (tečka) cz 82.?.?.?

Reakce na 132166

Fajn. Ale je tu ta otazka ulozeni knih v nadzemnim patre kvuli povodni. S globalnim oteplovanim = zvyseny vyskyt extremnich jevu - je prevdepodobne, ze se potopy budou opakovat. Neni mozne, aby se pri tom utopily cenne orginaly knih, casto posledni sveho druhu.
Tudiz neni mozne tuhle podminku nesplnit. A to Kaplickeho prisernost vyrazuje... [pláč]

132180

3.4.2007 23:46

RE: Poznámka z fachu

case 62.?.?.?

Reakce na 132180

Knihovna ma stat na Letne ... Kdyby prisla POVODEN, ktera by zatopila jeji podzemi, meli bychom podstatne vetsi problemy nez knihy(Letna je cca 110 - 130m nad Vltavou).
TOZ TAK [smích]

132193

3.4.2007 20:56

RE: Poznámka z fachu

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 213.?.?.?

Reakce na 132166

Vy páni a dámy od fachu bohužel jako byste zapomněli, že si nestavíte vlastní pomníky, ale především stavíte pro nás, pro lidi, a pak taky pro krajinu, pro město, v případě sakrálních objektů třeba i pro Boha. Ta pokora a úcta před řádem ze skutečně krásných staveb postavených skutečnými Mistry staviteli vyzařuje i po letech a i pro laika. Před katedrálami stojíme v němém úžasu, před Ještědem taky, ovšem před tímto monstrem postaveným na tomto místě by se mi jako Čechovi a milovníkovi Prahy nezvedlo národní sebevědomí, ale žaludek. Který prosím i tančící dům strávil celkem v klidu.

132182

3.4.2007 22:38

RE: Poznámka z fachu

janko janko (zavináč) karao (tečka) cz 85.?.?.?

Reakce na 132166

Rado,děkuji za rozumný příspěvek.Žasnu, co tu zaznělo. A to jsem některé z přispěvovatelů považoval za inteligentní.
Ano, architektura je jako hudba. Současné hudbě přichází na chuť také velmi málo lidí, ona také předbíhá dobu.

Návrh je velmi zvláštní, je kontrastem k prostředí, ve kterém žijeme. Je třeba se uvolnit a zkoušet vnímat tuto stavbu jako že už dvacet let stojí.
Taneční dům měl podobnou historii. A jakmile dostal světová ocenění, mnoho kritiků "obrátilo".
Vždy je dobré sáhnout si za hranici svých schopností. Umět posoudit objekt v kontextu vývoje vnímání v čase.
Návrh obdivuji a doufám, že bude realizován.
Češi vždy přicházeli s novinkami, které doma nikdo neocenil. Setrvačnost ve vnímání krásy nevypovídá o bystrosti ducha, spíš o pohodlnosti tvarovat své názory.
Ale všichni máme právo stát za svým názorem, je klíčem ke kontaktu. Vrána k vráně....
Vyjímečně i s paní Jarmilou souhlasím.

132190

4.4.2007 7:44

RE: Poznámka z fachu

Jarmila 85.?.?.?

Reakce na 132190

I já s Vámi pane Janko dnes výjimečně souhlasím.[smích] Ta knihovna ve tvaru diamantu, jak je na ní dán pod Vámi link se mi vůbec nelíbí, protože je hranatá. Ono všechny ty studené moderní stavby, samé sklo a šedý beton, které byly v Praze až dosud postaveny se mi nelíbí. Obzvláště ten hrůzný skleněný komplex postavený mezi historickými budovami na Karláku tam působí jako pěst na oko. Také žižkovskou věž, kterou je možné pozorovat ze všech částí Prahy, ba i z z Hradčan nenazveme s mužem jinak než obludou. Třeba to město budoucnosti, postavené nedaleko Paříže se nám docela líbilo, ale opět tam byla přítomna ta samá vada- velmi studené, odlidštěné, samé sklo a železobeton.

Byla tady řeč o zrušení pravoúhlých tvarů, které se v přírodě nevyskytují. Teď trochu odbočím k „architektuře“ lidské psychiky. Naše psychika je postavena na dvou základech: na biologických predispozicích (geny) a kulturních vzorcích (memy). Biologické predispozice si můžeme představit jako přírodní krajinu, do které nezasáhla lidská ruka, třeba pralesy v Brazílii. Kulturní vzorce v mozku jsou naopak hustě a uměle zastavěná města. Až dosud člověk stavěl velmi umělým způsobem, chrlil všude své železobetonové pravoúhlé výplody mozku bez ohledu na přírodu. Nyní stojíme na prahu doby, kdy nám nové technologie staveb umožňují „vracet se zpět do přírody.“ My se tam sice ve skutečnosti nikdy nevrátíme, protože umělé memy v našem mozku vysoko převažují nad vrozenými geny. Zkrátka v našich myslích vysoko převažuje kultura nad přírodou. Ale my můžeme do té původní přírody lépe zapadnout, když se přizpůsobíme jejím původním tvarům, když ji ve všem budeme napodobovat a pokorně ji obdivovat. [oči v sloup]

132202

4.4.2007 9:26

RE: Poznámka z fachu

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?

Reakce na 132202

Sdílím s Vámi lítost nad odklonem naší civilizace od přírody, ale bohužel nemohu sdílet Váš názor, že umělohmotná, prvoplánově mozkem na efekt vymyšlená chobotnice nad starou Prahou to může nějak vylepšit. Kde prosím vidíte jak v tom díle, tak v jeho autorovi nějakou pokoru?
Už jsem tu uvedl příklad opravdu pokorné a krásné moderní architektury, respektující a svým způsobem transformující a transcendující přírodu - Ještěd. Bohužel, ten umělý zelený sliz plazící se k Hradu je skutečně o něčem jiném - IMO.

132207

5.4.2007 8:03

RE: Poznámka z fachu

Jarmila 85.?.?.?

Reakce na 132207

Lidstvo se již nikdy nevrátí k přírodě, vždy již bude jeho psychika i architektura umělý kulturní výtvor. Domky postavené z kamenů schované organicky a přirozeně do kamenných horských úbočí budou již jen na ojedinělých místech světa. V hustě zastavěných velkoměstech však architektonické výstřelky organicky patří, protože je v nich tak jako tak namačkáno vedle sebe neskutečné množství nesourodých staveb, mísí se vše dohromady- moderna i historie.

Lidé se diví, proč zrovna chobotnice. Řeknu proč. Chobotnice je velmi inteligentní živočich, velmi elegantních tvarů. Dokáže uchopit svými obratnými chapadly kterýkoliv problém ze všech stran současně. Je sympatická i tím, že se samci a samice dokáží do sebe zamilovat a něžně se svými chapadly hladit. Časem by tedy ke knihovně mohl přibýt chobotničák a pár malých chobotniček.[smích] Tento komplex budov by pak vzbuzoval asociace rodinné pohody- že si rodinka chobotnic vyšla na procházku na Letnou.[smích]

I když se to nezdá, tak člověk je taky takový druh podmořského živočicha. Celá planeta je totiž potažena průhlednou bublinkou vzduchu, bez které se neobejdeme. V nepřátelském Vesmíru bychom se udusili, stejně jako když vytáhneme chobotnici z jejího vodního prostředí.

132277

5.4.2007 14:00

RE: Poznámka z fachu

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?

Reakce na 132277

Paní Jarmilo,

selanka s chobotnicí, chobotničákem a chobotničaty mě sice dojímá k slzám, přesto bych ji ale chtěl raději vidět realizovánu v Disneylandu a ne na Letné, a ne jako Národní knihovnu. Takových je nás evidentně více, a co mi vrtá hlavou, je ta sebejistota, bohorovnost a arogance těch, co vědí, že to realizováno bude, a že to ta nesouhlasící většina prostě zacvaká a hotovo. [zmaten]

132286

5.4.2007 14:43

RE: Poznámka z fachu

janko janko (zavináč) karao (tečka) cz 85.?.?.?

Reakce na 132286

nesouhlasící většino, až vystoupíš ze své útulné anonymity, možná že se tvému názoru také dostane sluchu. Takhle klidně "cvakej". Časem se dozvíš, že soulad názoru s reálnou fyzickou osobou používající své občanské jméno - je podstatně silnější argumentační jednotka. (Nick je úžasná pomůcka pro některý typ lidí.)
Naše podvědomí má i svou spojitou, globální strukturu, ta vnímá energii názoru. A dělí či násobí ji osobností autora. Chápu, že někdo nerad své názory spojuje se svým jménem. Je to i tvůj problém, i když jej třeba necítíš. Vymyslet si jméno ten problém neřeší, ale měřáky na to nejsou, takže ......klídek.
Rozdíl mezi kilem peří a kilem železa je také v objemu, který co zabere.

132290

5.4.2007 14:51

RE: Poznámka z fachu

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?

Reakce na 132290

Máte zřejmě v podstatě pravdu, jen nevím, proč ji používáte právě v této diskuzi, a právě jen proti mně (pod svým vlastním jménem tu moc přispěvovatelů nepíše, jestli se nemýlím). Že byste měl také nějaký problém, a používal pravdu jen tam a tehdy, kdy se Vám to hodí do krámu? [mrknutí jedním okem]

132291

5.4.2007 15:58

RE: Poznámka z fachu

Jarmila 85.?.?.?

Reakce na 132286

Co máte proti Disneylandu? Určitě je na něj pozitivnější a veselejší pohled než na ty hranaté, šedivé skloželezobetonovité obludy. Mně by se rozhodně líbil život víc mezi přírodními tvary architektury než mezi těmi dosavadními strohými. Tak kupříkladu by třeba existovalo sídliště zvané Sedmikrásky na louce. A skutečně by to z letadla vypadalo tak, že byste viděl zelenou louku posetou něžnými sedmiskráskami. Nebo by třeba existovalo sídliště zvané Holá prdel, určené pro chudší vrstvy obyvatelstva. To by z letadla vypadalo tak, že byste viděl jednu holou prdel vedle druhé. Ale je pravda, že by mohly ty zadky vypadat lépe, než jakou nám sem zasadil Tom. Nebo by třeba existoval bytový komplex zvaný Erotika. No, radši už přestanu popisovat, jak by vypadal z výšky. [velký smích]

132293

5.4.2007 19:34

RE: Poznámka z fachu

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 213.?.?.?

Reakce na 132293

Komplex Erotika by vypadal z výšky jako jeden zaručeně nepravoúhlý žižkovský č... ehm .. vysílač vedle druhého - tedy ta jeho část pro Vás [mrknutí jedním okem] [velký smích]

132315

4.4.2007 10:29

RE: Poznámka z fachu

Tom 24.?.?.?

Reakce na 132202

>Ale my můžeme do té původní přírody lépe zapadnout ...

Vložený obrázek

[mrknutí jedním okem]

132210

4.4.2007 14:36

RE: Poznámka z fachu

Aja 24.?.?.?

Reakce na 132210

Ale my můžeme do té původní přírody lépe zapadnout

...kdyz vezmu jednoho sadrovyho trpaslika v zahradce jako vseobecne uznavanou jednotku kyce, pak tahle "Smudlova cepice" obrich rozmeru ma vsechny kycovite atributy. Za kolik trpasliku asi vyda?

Vas navrh, Tome, vidim jako prijatelnejsi. Kdyz na Kampe muzou dva chlapi curat na republiku, proc by na Prahu nemohlo hledet lidske pozadi z Letenske plane, no ne?

132223

5.4.2007 2:09

RE: Poznámka z fachu

Tom 24.?.?.?

Reakce na 132223

>...kdyz vezmu jednoho sadrovyho trpaslika v zahradce jako vseobecne uznavanou jednotku kyce, pak tahle "Smudlova cepice" obrich rozmeru ma vsechny kycovite atributy. Za kolik trpasliku asi vyda?

Tak to mám náhodou spočítané. Tahle Šmudlova čepice obřích rozměrů vydá za třitisícetřistatřicettři zlato-žlutých trpaslíků šampáňovitých, takzvaných "bublinkářů".

>Vas navrh, Tome, vidim jako prijatelnejsi. Kdyz na Kampe muzou dva chlapi curat na republiku, proc by na Prahu nemohlo hledet lidske pozadi z Letenske plane, no ne?

"Lidské pozadí hledící na Prahu." Hoj! - jak poetický název! Díky, paní Ajo.Vzájemná reciprocita pohledů je žádoucí. Zavazuje. Dočasně pozůstalí by si při pohledu na písemný odkaz předků měli uvědomit, že i oni jsou viděni a jednou budou také jen němě zírat z onoho monumentu, který po sobě zanechali.

Volba "Lidského pozadí" nebyla náhodná. Není snad v české lidové slovesnosti frekventovanějšího výrazu, který prostupuje celým spektrem lidských pocitů, od těch nejněžnějších až po ty nejzatracenější, jako je právě slovo "prdel".

Význam tohoto symbolu české vzájemnosti (Kam ty mě jednou, já tebe 100x!) je pseudomoralisty tvrdě ignorován a nemilosrdně zatlačován - do pozadí. Filosofové budou do nekonečna klást a nenalézat odpověď na špatně položenou otázku:"Odkud přicházíme, kde jsme a kam spějeme?" Správná odpověď je příliš jednoduchá a neuživila by je. Otázku:"Kudy z toho ven?" položí si málokdo a odpověď ještě nikdo nenašel.

Mnou navržený tvar budovy pro Národní knihovnu je více než symbolický, naprosto jednoznačný a všeobjímající. Ovšem, pseudomoralisté budou pohoršeni a budou vykládat, že realita je růžovější ...

K technickému provedení návrhu:

Podmínka byla jen jedna - žádný pravý úhel. To proto, abych nepohoršil paní Jarmilu.

Jako předlohu budovy jsem použil jednu z nezaměnitelných prdelí Jana Saudka. Umělec mi ještě nestačil poslat své rozhořčení, za což mu tedy zatím neděkuji.

Ze zákulisí:

Seděl takhle jednou Jan Saudek na bedně od syrečků ve sklepě, tupě zíral do plesnivé zdi a dokola opakoval: "Plesnivino, plesnivino, řekni mi, jak posadit svět na prdel?" Když druhý den k polednímu přecházel z vopice do kocoviny, blesklo mu hlavou jenom jedno slovo. "Prdel!" zařval a běžel nahý holou chodbou pro foťák. Zbytek už znáte ...

132257

5.4.2007 7:37

RE: Poznámka z fachu

Jarmila 85.?.?.?

Reakce na 132257

Ten Váš stavební návrh není špatný Tome.[smích] Ano, skutečně splňuje kritéria organické architektury, která se zbavila nepřirozené pravoúhlosti. Ovšem máte tam jednu nedořešenou věc. Váš návrh nemá nikde žádná okna, takže kdyby se ztrealizoval, byla by tam všude tma jako v prdeli.[mrknutí jedním okem]

Ale teď vážně- včera když jsem se tak procházela po novém Andělu, opět jsem si uvědomila, jak je mi ta šedivá, studená přísně hranatá architektura, jen samé sklo a beton v podstatě cizí a nepříjemná. Semtam zasazený skomírající stromeček-chcípáček to nemůže zachránit.

Co se týče Saudka, tak představte si, že ta jeho jedna holá prdel stále a furt tvrdošíjně visí na zastávce autobusu Knížecí. Trousí se kolem ní pedofilové a pochvalují si, jaký je ten Saudek velký umělec. [bliji]

132273

7.4.2007 1:35

RE: Poznámka z fachu

Tom 24.?.?.?

Reakce na 132273

>Ovšem máte tam jednu nedořešenou věc. Váš návrh nemá nikde žádná okna, takže kdyby se ztrealizoval, byla by tam všude tma jako v prdeli.

A nechtěla snad říci:"Tma jako v knihovně?" Cožpak právě v temnotách nehledáte světlo vědění? Pokud vám jde o vyhlídkové terasy, tak mohu doporučit Barrandov ...

>Ale teď vážně - .....

Paní Jarmilo, já se prostě nedokážu bavit vážně s arogantní drzostí člověka, který na otázku:

"Co vás inspirovalo k té zlatozelené barvě?"

odpovídá:

[Kaplický]: "Pražské baroko. V Praze je všechno zlaté - svatý Mikuláš, mozaika na chrámu svatého Víta. Každá druhá restaurace se jmenuje podle něčeho zlatého. To taky spousta plašmušků, kteří se trefují do výrazné barvy, nevidí. Ta vizuální slepota je hrozná."

Jakou strašlivou slepotou musí trpět tento člověk (architekt!), který nevidí jak ta jeho plesnivá palačinka doslova řve! ve stávající zástavbě ...

Dobré místo pro tento projekt by bylo nad Štefánikovým mostem. Tam, kde stával Stalinův pomník. Děda "ho" stavěl, otec boural ...

132419

7.4.2007 17:53

RE: Poznámka z fachu

Aja 24.?.?.?

Reakce na 132419

"Co vás inspirovalo k té zlatozelené barvě?"

odpovídá:

[Kaplický]: "Pražské baroko. V Praze je všechno zlaté - svatý Mikuláš, mozaika na chrámu svatého Víta. Každá druhá restaurace se jmenuje podle něčeho zlatého. To taky spousta plašmušků, kteří se trefují do výrazné barvy, nevidí. Ta vizuální slepota je hrozná."

Jakou strašlivou slepotou musí trpět tento člověk (architekt!), který nevidí jak ta jeho plesnivá palačinka doslova řve! ve stávající zástavbě ...


...tedy ted jste me, Tome, zklamal.
Jako byste nevedel, vy, temer odbornik na pomer( ciste v matematickem vyznamu) "trpaslici cepice-sadrovy trpaslik" (to vite, ze jsem si to po vas prepocitala, vyslo to pintlich), ze takova, mistrem uvadena inspirace, je naprosto bezna.

Z ceho vysel klasicky trpaslik? No...Matyas Braun....Kuks.
A uz jsme doma.

Jinak se muze, ze strany pana Kaplickeho, jednat o akt pomsty.
Pri vyhlasovani vysledku souteze se zminil o tom, ze jeho skvost bude v zemi, ktera ho nenechala vystudovat.

Dobré místo pro tento projekt by bylo nad Štefánikovým mostem. Tam, kde stával Stalinův pomník. Děda "ho" stavěl, otec boural ...

Cechuv most?
Dejte pokoj, jeste ze jsem emigrovala...kdyby se vase prani splnilo, divala bych se na tu zrudu denne z okna.

132448

8.4.2007 8:39

RE: Poznámka z fachu

Tom 24.?.?.?

Reakce na 132448

>Jinak se muze, ze strany pana Kaplickeho, jednat o akt pomsty.
>Pri vyhlasovani vysledku souteze se zminil o tom, ze jeho skvost bude v zemi, ktera ho nenechala vystudovat.

Hmmm.... to je vědoucí postřeh. Mně ta jeho arogantní nadutost, s kterou dával sežrat plašmuškům jejich neprofesionalitu v jeho oboru, placama až vyrážela dech. Sledoval jsem to jeho žluklé zvířátko jenom okrajově. Netušil jsem, že jeho hluboké kořeny mohou dosáhnout až k pomstě nejstrašnější - k pomstě zhrzené milenky ....

>Cechuv most?
Jistě, Čechův. Ještě že to bylo jenom o most ...

>Dejte pokoj, jeste ze jsem emigrovala...kdyby se vase prani splnilo, divala bych se na tu zrudu denne z okna.

[zahanbení] [překvapení] [zahanbení] Pařížská! Sypu si popel na hlavu a skáču lidským pozadím do kopřiv!

Jo tak tahle sranda s místem pro páně architektův pukavec mi nevyšla ...

I když ...Děda "ho" stavěl, otec boural ... byste možná ani na tak dlouho nemusela zatáhnout žaluzie?

132468

8.4.2007 20:51

RE: Poznámka z fachu

Aja 24.?.?.?

Reakce na 132468

Nikam neskakejte, lidske pozadi nechte na Letne, Vase na zidli. Zadne krovi, pozadim vpred!!! [smích]

Mame malo sily, Tome, radar v Brdech a Smudlova cepice na Letne...nase jedinne jistoty.

132486

4.4.2007 15:38

RE: Poznámka z fachu

MF 194.?.?.?

Reakce na 132210

Já bych snad bral raději tohle.

132226

4.4.2007 8:53

RE: Poznámka z fachu

micha michaVej (zavináč) seznam (tečka) cz 89.?.?.?

Reakce na 132190

Dnes s Vámi pane Janko vyjímečně nesouhlasím.Je to zdá se klíč ke kontaktu.Tahle zlatozelenofialová svině(jak pravil z.a.p.-horší než zradar) doufám realizována nebude.A jak praví UrsaMajor:kdyžtaktopak rozebereme. [smích]

132204

4.4.2007 9:04

RE: Poznámka z fachu

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?

Reakce na 132190

Mohu tomu rozumět tak, že vše, co je nové, je automaticky dobré? [překvapení]
Jak v moderní hudbě, tak v moderní architektuře velmi pravděpodobně budou jak dobrá, tak špatná díla. A mezi hudnou a architekturou je zásadní rozdíl - produkce hudby nestojí peníze daňových poplatníků, a ten, komu se nelíbí, ji nemusí vnímat. U monstrózních architektonických projektů je to ovšem bohužel naopak. Jsou nám tak říkajíc vnuceny proti naší vůli, a ještě je musíme zaplatit. Už pocitově nemám z pana Kaplického jako z osoby dobrý dojem, zfalšování soutěže v jeho prospěch taky něco vypovídá. Dílo nese určitě vibrace svého tvůrce, a svého "vzniku" (to píši jen Vám, protože Vy to jistě pochopíte). Pardon, ale tato stavba podle mne nepřispěje pozitivně k atmosféře, k duchu místa - samozřejmě můj názor. Mrzí mě, jestli jeho odlišnost od Vašeho je zároveň znakem nižší inteligence, ale nějak se s tím halt budu muset popaasovat.

132205

4.4.2007 14:17

RE: Poznámka z fachu

Dramenbejs 85.?.?.?

Reakce na 132190

>Rado,děkuji za rozumný příspěvek.Žasnu, co tu zaznělo. A
>to jsem některé z přispěvovatelů považoval za
>inteligentní.

No na tu inteligenci teda nejste žádná autorita...

Na svůj barák si klidně naplácejte kravská lejna. Já ten blitek na Letné nechci.

132221

4.4.2007 17:18

RE: Poznámka z fachu

anonymní 62.?.?.?

Reakce na 132166

Souhlasím .
Za každým návrhem bývá tolik práce, léta studií oboru, a nejen vlastní režie,atd.
Toto je vše je popsáno na to množství práce skryté za návrhy pro laiky ve Vašem komentáři jen velmi stručně...
To jistě půjde jen těžko vysvětlit autorovi, jenž pohodlně spíchne na základě svého "laického názoru" (oblíbený alibismus) článek ,a to za několik časových jednotek...hodin ,či minut.
Navíc, jeho fascinace architekturou fašistickou, a krásami monumentální architektury z jiných historických období a zároveň nedůvěra k tomu co se dnes považuje za do uvozovek vložené slovo "moderní " architektura...
Toto vše leccos napovídá o vlastním vkusu autora článku, jenž si dovoluje k pojmu organické architektury přiřadit výraz "lejno".
Například: vnímá- li někdo gotiku jako "temnou a chladnou "- tak toho ani o minulé architektuře moc neví.
Gotické sloupy byly barevné v době vzniku, vitráže a hra barev dodávala jim vznosnosti a lehkosti.
Konstrukční systém kleneb osvobodil od temnoty a chladu prostory staveb předchozích, románských, dal možnost vytvořit monumentální a v krajině na svou dobu velkolepá měřítka.
Obdivuje- li autor secesi, pak bych doporučila jet se podívat do Barcelony, na díla Gaudího, - to kvůli měřítku návrhu jenž v článku rovněž napadá.
Poukazování na situaci v centru Jihlavy, jenž jistě není štastným reliktem doby minulé, nepovažuji za adekvátní této situaci.
Nedochází zde k asanaci městského centra.
V článku by se dala najít řada jiných nepřesností,
Zaha se jmenuje Hadid, nikoliv Hdid, apodobně.
Barva nemá býti zelená, viz souvislost s organickým tvarem, již napadeným, ale spíše zlato-žlutě šampaňská.
Okna jistě nebudou fialová, to je jen výsledek optického naznačení zrcadlení se skla v počítačově zpracovaném návrhu.
Netřeba strašiti naše občany...
Copak má ale autor asi na mysli pod "ikony naší zvrácené doby"?
A souvislosti , se zmiňováním se o našem bývalém panu presidentovi Václavu Havlovi,to už dále asi z architekturou nesouvisí.
(Mimochodem, vkusu pana Havla v architektuře bych rozhodně dala přednost, jistě je rád, že vedle jeho bývalého bydliště na nábřeží byl realizován právě "Tančící dům" od autorů V.Miluniče a F. Gehryho.
F.Gehry navrhl a zajímavé muzeum moderního umění ve Španělsku,na něž jsou španělé velmi hrdí, je velmi "organické". Doporučuji autorovi,jenž ošklivě nazval návrh arch.Kaplického k nahlédnutí.
Zajímalo by mne, jak by nazval toto muzeum.)

Návrh je v pořádku, zajímavý, invenční a nikoliv provinční.
Zákonitě tedy provokuje, a bude provokovat,
Doufám, že bude realizován a že pan architekt Kaplický nevzdá ten boj s provinčností o novou dominantu v Praze, jejímž obsahem naštěstí nemá být ani Ikea, ani obchodní dům jiného typu - ale
Národní Knihovna, která skutečně ŽIJE ! [mrknutí jedním okem] [mrknutí jedním okem]

132232

4.4.2007 17:43

RE: Poznámka z fachu

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 213.?.?.?

Reakce na 132232

Odvolává-li se někdo na přírodu, nebo na "organickost", pak bych prosil vysvětlení, co by dělala v přírodě organická chobotnice na místě tak naprosto nesouvisejícím s mořem, jako je Praha v České kotlině. Pokud by se na takovém místě nějakou divnou shodou okolností organická chobotnice nalézala, tak pouze ve stavu takového rozkladu, jakým návrh bohužel na mne působí. Nic proti organickým tvarům, ale v přírodě má vše své zákonité místo, a chce-li ji architektura napodobovat, jistě by se pro Prahu našel jiný vhodný organický tvar než chobotnice, žel opravdu poněkud připomínající - ostatně velmi přírodní a organické - lejno.

132236

5.4.2007 10:12

RE: Poznámka z fachu

Robocrep 194.?.?.?

Reakce na 132236

Trilobit

132282

5.4.2007 14:14

RE: Poznámka z fachu

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?

Reakce na 132282

Trumf - šnek !

132288

3.4.2007 21:02

Národní knihovna v Bělorusku

Čtenář z Trodasova 82.?.?.?

Kdo je zvědav na jiný architektonický skvost: knihovna ve tvaru diamantu v Minsku.

A knihy jsou v horních patrech a hezkou vyhlídkovou plošinu tam mají rovněž. Na knihovnu se chodí dívat každý, kdo navštíví Minsk.

132183

3.4.2007 23:56

Prijatelne

case 62.?.?.?

Z navrhu nejsem okouzlen, nebot davam prednost lehkosti a jednoduchosti pred organicnosti, nicmene si myslim, ze je prijatelny a zajimavy. Nejvice mi na navrhu vadi, ze chce IMHO prvoplanove sokovat, nema tajemstvi.
Vladne zde zbytecny konzervatismus.Ta "chobotnicka" nebude na zelene Letne vypadat zas tak spatne.

132194

4.4.2007 2:12

Radeji chobotnici!!!!!!

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 66.?.?.?

Kdybych si mel vybrat mezi tou chobotnici a architekturou treti rise ktera se Michalu Podolakovi tak strasne libi, tak radeji tu chobotnici.
Z architektury treti rise i z te komunisticke ktera ji kopirovala se me dela dodnes na bliti.

132198

4.4.2007 11:42

Hranice vkusu

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 81.?.?.?

No já osobně jsem jak se říká "pro každou srandu", ale i můj vkus má hranice. Kaplického návrh je z říše vkusu Jackass a to je i na mne příliš.

Já osobně bych dal přednost náhrhu Prof. Dagmar Richter :

Vložený obrázek

132215

5.4.2007 7:43

RE: Hranice vkusu

Jarmila 85.?.?.?

Reakce na 132215

Tahle krajková budova se mi taky velmi líbí. Ale tu bych zrovna umístila na ten Karlák, tam by se výborně mezi ty historické budovy hodila. Na té Letné mi víc sedí ta chobotnička. Oni všichni proti ní remcají, ale já již předem vím, že pokud se ten návrh zrealizuje, stane se Letná velmi oblíbeným výletním místem.

132274

6.4.2007 12:20

RE: Hranice vkusu

HW 82.?.?.?

Reakce na 132274

ted tam nikdo nechodi? zajdete se tam o vikendu podivat

132364

4.4.2007 13:48

Ta tři přirovnání sedí !

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 83.?.?.?

Nemám co dodat! Každému člověku aspoň se zbytky vkusu to musí připadat doslova ŠÍLENÉ. Stačí se podívat na ty fotografie [bliji]

132219

4.4.2007 19:50

dotaz pro všechny stěžovatele

plzeň 85.?.?.?

To byste tam opravdu radši postavili nějakou šedou betonovou kostku? [zmaten]

132245

4.4.2007 20:02

RE: dotaz pro všechny stěžovatele

Aja 24.?.?.?

Reakce na 132245

>To byste tam opravdu radši postavili nějakou šedou betonovou
>kostku? [zmaten]

Vy pripoustite jen dve alternativy?
Muchomurka nebo beton?

132246

6.4.2007 0:10

RE: dotaz pro všechny stěžovatele

Hastrman 71.?.?.?

Reakce na 132245

No radeji sedou kostku nez tenhle hnus.
Ale mimo kostky by snad bylo i jine reseni.
Totalita uz neni! [cool]

132333

4.4.2007 21:09

Třetí říše?

Petr Partyk 88.?.?.?

Chápu, že se autorovi návrh nelíbí. Sám k němu nedokážu najít jednoznačné stanovisko. Už poněkud méně chápu, že se mu líbí stavby v Německu z let 1933 - 1945. Mně ty stavby připadají až příliš monumentální, příliš chladné, příliš pseudoklasicistní, příliš pompézní. Ale proti gustu.... Ale proč autor zdůrazňuje, že to jsou stavby III. Říše? Naznačuje tím snad, že se mu na Německu let 1933 - 1945 líbí také něco jiného než architektura? Není zde kritika architektonického záměru pouhou záminkou pro propagaci některých politických systémů?

132248

4.4.2007 23:33

RE: Třetí říše?

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 217.?.?.?

Reakce na 132248

Taky jsem nad tím přemíšlel. Jinak zde je pár obrázku budov postavených či zničených v době 2xv. válk. Některé budovy se mi líbí. Město Germania(Berlín) mohlo mít docela zajímavou stavbu v podobě jakéhosi Kapitolu, a přestavba hradu SS a jeho okolí mohla být taky pěkná. Každopádně rozhodně se mi líbí většina budov Třetí říše, víc než dopadající hlen v Praze na Letný. Mě se nelíbí, že zrovna na Letné, posledním velkém klidném místě v Praze má být něco podobného. Letná je dobrá tak jak je, tedy bez staveb.


http://www.thirdreichruins.com/

132253

5.4.2007 2:19

RE: Třetí říše?

Hel. 83.?.?.?

Reakce na 132253

Letná je dobrá tak jak je, tedy bez staveb.


Ano, myslím si totéž! Praha má už takhle málo volných prostranství! Navíc, kam se vejde milion lidí při té další "revoluci"?
[zahanbení] teda radši bych bez uvozovek, no [mrknutí jedním okem]

132259

5.4.2007 9:20

RE: Třetí říše?

vlkodlak podolak (zavináč) fastmail (tečka) fm 80.?.?.?

Reakce na 132253

Souhlasím. Samozřejmě, že ne všechny stavby zmíněné doby se mi líbí.
Některé jsou, tak jak napsal předchozí přispěvatel, příliš - neřekl bych chladné ale - studené.
Ještě více to pak platí o stavbách éry stalinismu.
I tyto mají určité kouzlo, ale jde z nich - těžko popsatelný - strach...

132279

5.4.2007 15:48

Diskuse o formě - a co účel?

Vojta49 apear (zavináč) atlas (tečka) cz 85.?.?.?

Článek i většina diskusních příspěvků hovoří (řekněme si to otevřeně) o čistě subjektivních pocitech, které návrh vzbuzuje. Některé jsou pozitivní, negativní převažují. Nezaznamenal jsem však jedinou! reakci na to, co považuji za daleko významnější. Co naše hlavní město skutečně potřebuje? Kdo zkusil projet přes Letnou v dopravní špičce, ví, o čem hovořím. A teď do stávajícího provozu mají přibýt desetitisíce (asi víc) průjezdů těžkých nákladˇáků, odvážejících vytěženou horninu a přivážejících beton a další stavební materiál.

Většina občanů Prahy je frustrována každodenním pomalým posouváním se v permanentním pražském dopravním kolapsu. Lhostejně zda ve svém voze, v tramvaji či v autobusu. Když už se buduje nová stanice metra, tak na louce, mimo pěší dosah přilehlého sídliště. Jak dlouho ještě strpíme, aby pražští zastupitelé místo řešení palčivých pražských problémů vymýšleli, kterak snadno utratit peníze, které město ani nemá. Co jiného jsou projekty na celkovou rekonstrukci Václavského náměstí, zastřešení jižní části magistrály, výstavbu robotické knihovny pro manipulaci s postupně se rozpadajícími vzácnými tisky.

Projektanti knihovny nám tvrdí, že stavba pojme veškerý budoucí knižní fond ve výhledu padesáti let. Jsem senior. Přesto bych již dnes dal při potřebě studovat vzácný tisk přednost tomu, nemuset absolvovat strašlivou cestu z Prostějova na Letnou, nýbrž si otevřít žádanou knihu v digitální podobě na Internetu. Ta by pak byla k dispozici všem čtenářům i v té nejmenší místní knihovně v Horní Dolní. A vůbec by nevadilo, že už ji někdo jiný studuje.

Kdo a na základě jakých analýz tedy rozhodl o tom, že k pokladům Národní knihovny bude možné přistupovat jen prostřednictvím jakéhosi mechanického (a tedy nezbytně i poruchového a na údržbu nákladného) zařízení na Letné. Proč za tytéž peníze vzácný knižní fond nezdigitalizovat a vlastní publikace pak neuložit v méně konfliktní a výrazně levnější stavbě, která je díky kostantním podmínkám a absenci manipulací udrží v dobrém stavu pro naše potomky.

132292

5.4.2007 16:16

Já bych se moc nevzrušovala,

Jája 83.?.?.?

co pamatuji, na Letné zhruba ve stejných místech stál každou chvíli nějaký ten cirkus. Teď to, holt, bude stálá expozice, jen to šapitó nebude z hadru, ale z betonu. Jinak si to nebude mít co vyčítat a venkovani budou místo do cirkusu jezdit uvědoměle do knihovny. Tak tomu říkám pokrok! A až nám ty knihy v podzemí jednou vyhnijou, nasadíme tam žampiony a staneme se světovou žampionářskou velmocí. A nahoru můžeme přestěhovat komplet celou vládu. A pak budeme mít ten nejlepší Disneyland na světě. Vidíte, pesimisté? Všechno zlé bude k něčemu dobré. [vyplazený jazyk]

132294

5.4.2007 16:37

Ano ale někde jinde

Horácius 85.?.?.?

Osobně si myslím, že otázka nestojí zdali takovouto stavbu přijmout nebo ne, ale kam se hodí. Klidně nechť stojí, rád se na ni podívám. Jestliže však pan Kaplický tvrdí, že se hodí na místo, které ji bylo nyní vybráno, a dále dodává že se nemůžeme jen hrabat v minulosti, pak popírá smysl všeho, co dělají státy pro to, aby si svoje kulturní dědictví zachovaly (i s návazností na okolí). Potom bych mu doporučil, nechť si sebere svoje lejno pleskne ho někam, kde to nebude jako pěst na oko, a jestliže se mu to líbí opravdu tak, jak to je, pak je to pouze narcismus na místě, kde se to mě osobně nelíbí.

132296

5.4.2007 21:33

Vážení

Gorgoroth 194.?.?.?

Vážení, všem kdo se zde vyjadřujete, tak k drtivé většině z Vás mám jednu výtku. Zkuste si po sobě přečíst to co jste napsali. A spíš než hledat gramatické chyby, zkuste zapřemýšlet nad obsahem Vašeho přízpěvku. Mnohde prezentujete dojmy za pojmy... a mě je jen pak smutno z těch Vašich žvástů. Neboť tuhle zveličujete, přeháníte, snažíte se upozornit na Váš názor. Zaujmout. Vyvolat reakci. V tom se podobáte vítěznému návrhu.

ps: jeden z, mnou respektovaných, axiomů o architektuře říká, že tohle "řemeslo" je syntezou mnoha oborů lidské činnosti a tak velmi dobře vypovídá o stavu společnosti, jenž konkrétní budovu "zplodila". Pozoruji-li současnou "dobu" ve které žiji, lidi kolem sebe, Vás zde, i na jiných forech, tak si říkám, že vítězný návrh vcelku vystihuje dobu a o nás vypovídá. Jen ten pohled je mnohým z nás velmi nepříjemný. Nepříjemný asi tak, jako pohled do zrcadla s kyselinou v palici.

S přáním příjemného dne Gorgoroth

132318

5.4.2007 22:08

RE: Vážení

cool 207.?.?.?

Reakce na 132318

>...že vítězný návrh vcelku vystihuje dobu a o nás vypovídá.


....Vložený obrázek

132319

5.4.2007 23:49

RE: Vážení

Alena 212.?.?.?

Reakce na 132318

Pane Gorgorothe,dle Vašich slov,které zde píšete jste bezesporu pospsal sám sebe.Gratuluji jak se dobře znáte.


>Vážení, všem kdo se zde vyjadřujete, tak k drtivé
>většině z Vás mám jednu výtku. Zkuste si po sobě
>přečíst to co jste napsali. A spíš než hledat gramatické
>chyby, zkuste zapřemýšlet nad obsahem Vašeho přízpěvku.
>Mnohde prezentujete dojmy za pojmy... a mě je jen pak smutno z
>těch Vašich žvástů. Neboť tuhle zveličujete, přeháníte,
>snažíte se upozornit na Váš názor. Zaujmout. Vyvolat reakci.
>V tom se podobáte vítěznému návrhu.

P.S.:Souhlasím,pečlivě si to po sobě přečtěte...

132330

6.4.2007 2:25

RE: Vážena Alena

google 84.?.?.?

Reakce na 132330

gratulujem k vynikajucemu postrehu!

132345

6.4.2007 16:31

letenské lejno?

koogle 66.?.?.?

Klikni si na obrázek

Vložený obrázek

132377

7.4.2007 22:28

RE: letenské lejno?

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 85.?.?.?

Reakce na 132377

A nějakej normální formát by nebyl?

132462

7.4.2007 23:23

RE: letenské lejno?

koogle 66.?.?.?

Reakce na 132462

>A nějakej normální formát by nebyl?
Dozajista, avšak po řadě [mrknutí jedním okem]
Vložený obrázek
Vložený obrázek
Vložený obrázek
Vložený obrázek
Vložený obrázek

132463

7.4.2007 14:52

A jmenovat by se to mohlo:

lesov 83.?.?.?

KNI-HOVNA
Odpovídá to době a ještě by to přitáhlo mládež,hlavně tu zkaženou,o kterou nám jde v první řadě,soudruzi.
To "Národní" bych vynechal,ze skromnosti,vždyť co nevidět budeme jen minoritní etnikum.
Ten nápis by byl vysoký nejméně 10 metrů a neonový,aby to ladilo.
Taky by postupně blikal aby to snad někdo nepřehlídnul.Nejprve KNI,potom ta HOVNA a nakonec 3x dohromady i s pomlčkou,aby nám zas Moraváci něco nevyčítali...! [velký smích]

132441

14.4.2007 12:26

Co to je za zcestnej clanek.

pavelpavel 193.?.?.?

Navrh je opravdu vinikajici, ale samozrejme to neni nic pro milovniky renesance, a secesnich kyticek. Do muzea s vama.

132881

8.7.2007 13:50

Dotaz

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 85.?.?.?

Nevíte prosím někdo, jestli jsou někde na internetu k vidění fotografie všech soutěžních návrhů - ne jen nejlepších osmi? Díky

139363

29.1.2009 14:19

Můj názor

ďArtagnan 77.?.?.?

Podle mě je to hlen, letenské lejno a kravinec dohromady. Fakt humáč. Nepochopím jak něco takového mohl někdo navrhnout.
A PROTO JSEM ZÁSADNĚ PROTI, ABY TAKOVÉTO MONSTRUM HYZDILO NEJEN LETNOU, ALE I CELOU PRAHU.
Budova pro Národní knihovnu by měla být reprezentativní a ne takovýhle kravinec. Jenomže budovy ve stylu renesance, baroka či secese by dnes už nikdo nedokázal postavit, architekti a stavitelé těch slohů, které jsem jmenoval byli zároveň i výtvarní umělci. Dnes už takových není, takže se zmůžou maximálně jen na takovýhle kravinec nebo Tančící dům, což je stejná příšernost.

182415

23.5.2011 23:22

chobotnice ma sve nasledovatele

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 147.?.?.?

V tichosti proběhla architektonická soutěž na zástavbu pozemků na Kulaťáku mezi ulicemi Jug. Partyzánů a Verdunskou. Radnice již tradičně žádné informace nepřinesla.

http://praha6ztracitvar.cz/clanky/vitezny-projekt-na-viteznem-namesti-aneb-co-na-kulataku-vyroste

Je to hrůzná zástavba Kulaťáku, neboli Vítězného náměstí! A za vším je mocná ODS, počínaje novorozenětem Tomášem Chalupou

244603

Příspěvků: 104

03.04. 07:57 Jarmila  Stavba budoucnosti
03.04. 09:41 Robocrep  RE: Stavba budoucnosti
03.04. 10:01  RE: Stavba budoucnosti
03.04. 10:19 hc  RE: Stavba budoucnosti
03.04. 10:40 Osvetár  RE: Stavba budoucnosti
03.04. 08:52 Saša  Disneyland - umění budoucnosti?
03.04. 09:48 Petr Řehák  Tak nevim
03.04. 10:02 govind  asociace
03.04. 14:38  RE: asociace
03.04. 20:39 trodas  RE: asociace
04.04. 00:48 Jiří Koubek  RE: asociace
04.04. 08:26 vlkodlak  RE: asociace
03.04. 10:44 Soudce Lynch  dobre,ale at to stoji nekde jinde...
03.04. 11:49 HW  RE: dobre,ale at to stoji nekde jinde...
03.04. 15:39 Vodník  RE: "s tim Izraelem a p. Kaplickym nejste az tak daleko "
04.04. 11:30 HW  RE:
04.04. 17:55 Vodník  RE:
04.04. 11:37  RE: dobre,ale at to stoji nekde jinde... a ať je v tom něco jiného než NK
03.04. 13:22 z.a.p  No to je des!
03.04. 14:04 MedaBeda  RE: No to je des!
03.04. 20:41 trodas  RE: No to je des!
16.06. 12:16 rainbowdemon  RE: No to je des!
03.04. 20:37 Hastrman  RE: No to je des!
04.04. 01:46 z.a.p  RE: No to je des!
04.04. 16:15 Hastrman  RE: No to je des!
03.04. 13:29 Alena  Designové termitiště?
03.04. 20:42 trodas  RE: Designové termitiště?
03.04. 14:15 MF  MF
03.04. 14:30  RE: MF
04.04. 14:32  PS
03.04. 15:54 -ppp-  RE: MF
03.04. 19:22 Vodník  RE: MF
03.04. 14:33 Alena  "Slává budouctnosti"
04.04. 14:13 koogle  Kauza amerického radaru podle osvědčeného scénáře KGB
05.04. 01:21  RE: Kauza amerického radaru podle osvědčeného scénáře KGB
05.04. 01:48 Vodník  RE: Kauza amerického radaru podle osvědčeného scénáře KGB
03.04. 14:47 plzeň  proč?
03.04. 19:18 Ferda mravenec  RE: proč?
03.04. 19:55 Aja  RE: proč?
03.04. 20:48 trodas  RE: proč?
03.04. 21:50 Aja  RE: proč?
04.04. 11:52  RE: proč?
06.04. 10:44 nas*ranej plzeňák  RE: proč?
03.04. 16:15 MedaBeda  Co jde postavit
04.04. 09:33 J. H.  RE: Co jde postavit
03.04. 19:43 Rado_05  Poznámka z fachu
03.04. 20:37 Had  RE: Poznámka z fachu
03.04. 20:46 trodas  RE: Poznámka z fachu
03.04. 23:46 case  RE: Poznámka z fachu
03.04. 20:56  RE: Poznámka z fachu
03.04. 22:38 janko  RE: Poznámka z fachu
04.04. 07:44 Jarmila  RE: Poznámka z fachu
04.04. 09:26  RE: Poznámka z fachu
05.04. 08:03 Jarmila  RE: Poznámka z fachu
05.04. 14:00  RE: Poznámka z fachu
05.04. 14:43 janko  RE: Poznámka z fachu
05.04. 14:51  RE: Poznámka z fachu
05.04. 15:58 Jarmila  RE: Poznámka z fachu
05.04. 19:34  RE: Poznámka z fachu
04.04. 10:29 Tom  RE: Poznámka z fachu
04.04. 14:36 Aja  RE: Poznámka z fachu
05.04. 02:09 Tom  RE: Poznámka z fachu
05.04. 07:37 Jarmila  RE: Poznámka z fachu
07.04. 01:35 Tom  RE: Poznámka z fachu
07.04. 17:53 Aja  RE: Poznámka z fachu
08.04. 08:39 Tom  RE: Poznámka z fachu
08.04. 20:51 Aja  RE: Poznámka z fachu
04.04. 15:38 MF  RE: Poznámka z fachu
04.04. 08:53 micha  RE: Poznámka z fachu
04.04. 09:04  RE: Poznámka z fachu
04.04. 14:17 Dramenbejs  RE: Poznámka z fachu
04.04. 17:18 anonymní  RE: Poznámka z fachu
04.04. 17:43  RE: Poznámka z fachu
05.04. 10:12 Robocrep  RE: Poznámka z fachu
05.04. 14:14  RE: Poznámka z fachu
03.04. 21:02 Čtenář z Trodasova  Národní knihovna v Bělorusku
03.04. 23:56 case  Prijatelne
04.04. 02:12  Radeji chobotnici!!!!!!
04.04. 11:42  Hranice vkusu
05.04. 07:43 Jarmila  RE: Hranice vkusu
06.04. 12:20 HW  RE: Hranice vkusu
04.04. 13:48  Ta tři přirovnání sedí !
04.04. 19:50 plzeň  dotaz pro všechny stěžovatele
04.04. 20:02 Aja  RE: dotaz pro všechny stěžovatele
06.04. 00:10 Hastrman  RE: dotaz pro všechny stěžovatele
04.04. 21:09 Petr Partyk  Třetí říše?
04.04. 23:33  RE: Třetí říše?
05.04. 02:19 Hel.  RE: Třetí říše?
05.04. 09:20 vlkodlak  RE: Třetí říše?
05.04. 15:48 Vojta49  Diskuse o formě - a co účel?
05.04. 16:16 Jája  Já bych se moc nevzrušovala,
05.04. 16:37 Horácius  Ano ale někde jinde
05.04. 21:33 Gorgoroth  Vážení
05.04. 22:08 cool  RE: Vážení
05.04. 23:49 Alena  RE: Vážení
06.04. 02:25 google  RE: Vážena Alena
06.04. 16:31 koogle  letenské lejno?
07.04. 22:28  RE: letenské lejno?
07.04. 23:23 koogle  RE: letenské lejno?
07.04. 14:52 lesov  A jmenovat by se to mohlo:
14.04. 12:26 pavelpavel  Co to je za zcestnej clanek.
08.07. 13:50  Dotaz
29.01. 14:19 ďArtagnan  Můj názor
23.05. 23:22  chobotnice ma sve nasledovatele

Vybrat pouze nové | Odznačit

Káva pro Zvědavce

49

Být v obraze něco stojí.
Připojte se k ostatním a staňte se
také sponzorem Zvědavce, stačí
částka v hodnotě jedné kávy měsíčně.

Za měsíc listopad přispělo 101 čtenářů částkou 14 640 korun, což je 49 % měsíčních nákladů provozu Zvědavce.

Bankovní spojení: 2000368066/2010
IBAN: CZ4720100000002000368066
Ze Slovenska 2000368066/8330
IBAN: SK5883300000002000368066
BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

[PayPal]

Bitcoin:
1CuErU28m5a2tod9eZjnkY4sdidBVMpX6K
Další možnosti platby › Související články ›

Ve zkratce

Když dojdou argumenty: "Novinářka" z Deníku N dala facku redaktorovi Sputniku22.11.19 21:08 Česká republika 3

Němci chtějí odstranit Babiše přes Milion chvilek, protože překáží zrušení Benešových dekretů20.11.19 23:29 Česká republika 25

Babiš na Ukrajině odsoudil ruskou agresi a podpořil územní celistvost Ukrajiny19.11.19 22:52 Česká republika 3

Destiletý syn vdovy ISIS: "My vás zabijeme, vybijeme vás. My vás povraždíme."19.11.19 21:09 Sýrie 12

University and College Union (UCU): Bílí mohou být černí, pokud si to přejí18.11.19 23:27 Británie 4

Texas: Černošksá učitelka surově zbila bílou středoškolačku se speciálními potřebami18.11.19 22:45 USA 3

Bletchley: Gang snědých mladíků brutálně napadl bílou dívku18.11.19 22:28 Británie 0

Pravda a láska se vrhla na Klause jr. s dcerkou17.11.19 20:19 Česká republika 3

Co ČT1 neuvádí: Alternativa pro Švédsko nabízí imigrantům cestu domů17.11.19 18:44 Švédsko 1

Obří ikona Grety shlíží z fasády a přísně rentgenuje duše kolemjdoucích17.11.19 10:59 USA 6

Akademie věd ignorovala Němci zavražděné studenty17.11.19 00:30 Česká republika 2

Zajímavá analýza honu na čarodějnice v USA16.11.19 19:28 USA 1

Ve věci nápisu "Památník věnovaný historicky posledním pracujícím Romům na území ČR" se může Policie ČR přetrhnout...15.11.19 23:54 Česká republika 8

Další vítězství Big Pharma: V Německu schválili zákon o povinném očkování proti spalničkám15.11.19 02:51 Německo 15

17. listopad 198915.11.19 00:34 Česká republika 3

Oni se fakt zbláznili. Po nákupu vrtulníků budeme prodávat státní hmotné rezervy12.11.19 20:21 Česká republika 4

Islamizácia v priamom prenose: Moslim prvýkrát na čele veľkého nemeckého mesta12.11.19 16:16 Německo 2

Nač potřebujeme 12 vrtulníků za 14,6 miliardy?12.11.19 16:10 Česká republika 1

Skoro polovina obyvatel Bruselu nosí venku prostředek na sebeobranu. Multikulturní výkladní skříň EU v plné nahotě12.11.19 00:25 Nizozemsko 1

Na Slovensku končí Natural 95. Bude jen E10 s vyšším podílem biopaliv11.11.19 01:50 Slovensko 0

Měnové kurzy

USD
23,13 Kč
Euro
25,50 Kč
Libra
29,67 Kč
Kanadský dolar
17,40 Kč
Australský dolar
15,69 Kč
Švýcarský frank
23,20 Kč
100 japonských jenů
21,28 Kč
Čínský juan
3,29 Kč
Polský zloty
5,93 Kč
100 maď. forintů
7,63 Kč
Ukrajinská hřivna
0,96 Kč
100 rublů
36,21 Kč
1 unce (31,1g) zlata
33 846,85 Kč
1 unce stříbra
394,06 Kč
Bitcoin
165 120,73 Kč

Poslední aktualizace: 22.11.2019 19:33 SEČ

Tuto stránku navštívilo 8 390