Diskuze k článku

Špióni v éteru

Příspěvků 25

17.7.2005 18:21

Dekuji :)

Mindy 160.?.?.?

[smích] Tak,tak.Konecne nejaky uklidnujici clanek.Radujme se Zvedavci.Zatimco nekteri jenom cancaji,nekteri pracuji.DE KU JI. [cool]

62096

17.7.2005 20:31

Toto su pravdepodobne takzvane "one-time pads".

Stojan Jakotyč 69.?.?.?

jedna z technik v kryptologii, teoreticky nerozlomitelna ("unbreakable"[mrknutí jedním okem]. Ak mate zaujem, popisem podrobnejsie.

62099

17.7.2005 21:41

one-time pads?

tracy 193.?.?.?

Reakce na 62099

Teoreticky se da rozlousknout mnoho šifer, prakticky o něco méně. Nedokážu pochopit, jak může způsob přenosu - opakované předčítání řady číslic či písmen - mít nějaký kryptologický význam.
A navíc jak velký kus informace se dá asi tímto způsobem předat?
[zmaten]

62105

17.7.2005 22:18

RE: one-time pads?

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 80.?.?.?

Reakce na 62105

Zřejmě příjemce dekóduje podle určité knihy nebo vytištěného textu, čísly se označí strany,řádky a pořadí písmene. Pak je to opravdu nerozluštitelné.

62107

17.7.2005 23:00

RE: one-time pads?

Marty 84.?.?.?

Reakce na 62107

One time pads jsou jednorazove sifrovaci bloky vytistene ve dvou stejnych exemplarich tak, ze kazda stranka je na jedno vysilani a tedy na jedno pouziti. Bezprostredne po zasifrovani/desifrovani relace je prislusna stranka bloku znicena a dalsi vysilani jede podle nove strany bloku a tedy i podle nove sifry. Pokud tento blok pocitac vygeneruje skutecne nahodile (kuprikladu podle sumovyho spektra) je tato sifra naprosto nerozlustitelna nebot predchozi ani nasledujici relace a kod pri ni pouzity nema zadnou souvislost s relacii aktualni. Navic pokud je toto sifrovani udelano peclive, neexistuje ani moznost zjistit, zda je vysilana zprava nebo jenom tazene cisla sportky za posledni rok... Jedinym problemem je, jak prislusny sifrovaci blok distribuovat cloveku pusobicimu na nepratelskym uzemi...

Knizni sifra neni spatna, a pokud je pouzita na jednotliva pismena, je prakticky nedekodovatelna, je ale pomerne tezkopadna (5 cislic koduje 1 pismeno - pro prenos obsahu bezne SMS by bolo vyslat/precist 1000 znaku). Odpada vsak u ni problem s distribuci klice - stejne vydani knihy dnes lze koupit v ruznych zemich (Harry Potter). Pokud se prostrednictvim knihy sifruji cela slova, je pak problem najit vhodnou knihu a sifra je pomerne lehce rozlomitelna s pouzitim vykonnych pocitacu a faximilii knih. Dalsim problemem je, ze po objeveni sifrovaci knihy (domovni prohlidka) je mozne zpetne dekodovat vsechny vysilane a prijate relace ...

62114

17.7.2005 23:12

RE: one-time pads?

trodas trodas (zavináč) seznam (tečka) cz 82.?.?.?

Reakce na 62114

"5 cislic koduje 1 pismeno" - mno, take se pouziva 3-ciselna sifra, jenz oznacuje stranku v dane publikaci, cislo radku a SLOVO na radku publikace [smích]

Jak vidite, algoritmus muze byt velmi efektivni, nebot prenosem 3 cisel ziskame slovo, jenz bude ve vetsine pripadu delsi nez 3 znaky, ze? [velký smích]

Vysilani pismen se da vysvetlit tak, ze se prevadi na ASCII hodnoty, pripadne nejak posunute hodnoty cisel. To budou opatrni zide, hehe [velký smích] [chechtot]

Co se tyce vysilani, myslim, ze rozumnejsi bude, kdyz budou spionovi posilat informace emailem, net je vsude a PGP zakoduje informaci dost dobre. Pripadne muze skutecne byt PGP pouzito k zakodovani sifry a ke komunikaci bude treba urceno 7 knih, jenz budou odpovidat dnum v tydnu, kdy bude zprava prijata, ci tak neco [chechtot]

Tady se muze jeden kreativne vyradit jak chce [velký smích]

Stojan Jakotyč - urcite popiste podrobneji, prosim, rad se poucim [vyplazený jazyk]

62117

18.7.2005 8:07

RE: one-time pads?

Marty 84.?.?.?

Reakce na 62117

Dovolte mi abych citoval sam sebe...

Pokud se prostrednictvim knihy sifruji cela slova, je pak problem najit vhodnou knihu a sifra je pomerne lehce rozlomitelna s pouzitim vykonnych pocitacu a faximilii knih. Dalsim problemem je, ze po objeveni sifrovaci knihy (domovni prohlidka) je mozne zpetne dekodovat vsechny vysilane a prijate relace ...

ono nekdy je fakt problem najit knihu kde by se vyskytovali cela slova ktera jsou potrebna. A navic, stejne potrebujete 5 cislic, pouzivat stale dokola prvnich 9 stran knihy neni buhvi co a radku je vetsinou na strane taky pres 9 ... [smích]

62151

18.7.2005 10:25

RE: one-time pads?

kavol 193.?.?.?

Reakce na 62117

>net je vsude

není, ale to už tu říkal někdo jiný

>a PGP zakoduje informaci dost dobre.

není nad paranoidní optimisty [chechtot] ... víme bezpečně, že PGP neobsahuje žádný backdoor?

62165

19.7.2005 2:07

RE: Toto su pravdepodobne takzvane "one-time pads".

zap 65.?.?.?

Reakce na 62099

Pozrime sa na p. Jakotyca!

No nech sa paci pan kontras....povedzte nam. [překvapení]

62245

18.7.2005 0:26

To nedává smysl ....

Cygnus 84.?.?.?

Kdybych byl špiónem a chtěl s někým komunikovat naprosto utajeně, tak existují mraky jiných možností, jak to zajistit. A hlavně, co je stejně důležité jako kvalitní šifra, je způsob ukrytí informace, aby nepřítel vůbec nezjistil, že jsem něco poslal, nebo aby to zjistil pozdě a i tak měl problém zjistit co jsem poslal.

http://www.zvedavec.org/bezp_216.htm
http://www.outguess.org/

A jak se připojit na net, aniž bych navštívil inet. kavárnu, nebo použil nedejbože připojení z místa, kde jsem identifikovatelný? Co třeba použít telefonní dráty vedoucí do cizího bytu, nebo GPRS přes SIM kartu, kterou použiju a zahodím, nebo cracknu něčí WiFi síť (chlápek s PDA v kapse, co čeká na autobus prostě není podezřelý), připojím se přes bluetooth a odložený mobil (jen musím ukrást heslo k providerovi) atd... když mi na tom bude záležet, možností je nepřeberně. Něco z toho se vždy naskytne, něco může být komplikovanější, ale mám na výběr.

Ty telefonní dráty zvládnou i děti
http://underground.cz/1129

Můžu steganograficky vmísit zprávu do pár fotek, poslat je na předem domluvený freemail (moje ip viz předchozí odstavec je téměř nedohledatelná), někdo jiný si je stáhne ... nebo stejným způsobem zneužiju jakoukoliv službu na netu. Důležité je, aby nebylo možno trvale sledovat bod, přez nějž se informace předává. Aby se ten bod, který po nějaký čas informaci uchovává extrémně obtížně hledal. A samozřejmě místo předání měnit, taková digitální mrtvá schránka. A aby nebylo snadné zjistit, kdo se k němu připojil...

Pak samozřejmě existují i jiné, nám hůř dostupné techniky, které využívají nenasimulovatelných fyzikálních jevů.

Nevím k čemu vysílače slouží, ale to že by sloužily k posílání informací špionům mi přijde jako velký nesmysl. Radioamatéři takové věci nenechají bez povšimnutí.

62123

18.7.2005 2:16

RE: To nedává smysl ....

Axeli_Machal 82.?.?.?

Reakce na 62123

To je pomerně dobrý nápad s tou Wifi,ale problém by byl asi s Mac adresama,které má každé zařízení a provider jiné zařízení než to které má onu jedinečnou Mac adresu nepříjme,existují nějáké generátory těchto čísel a následné programy které předstírají onu adresu,ale je to dost nepravděpodobné že byste se trefil s tou adresou...
Špioni nepoužívají internet záměrně,je to nespolehlivý přenos tak důležitých dat,na kterých může záviset lidský život a nebo to může být ještě něco cenějšího.Nám se to ani nemusí zdát že je nespolehlivý,ale oni musí mít 100% jistotu že zpráva bude doručena,a tou vysílání na vlnách je.
Pravda že na netu by se to ztratilo,ale mít jistotu že zpráva bude doručena je cenější,to radši vymyslí techniku jak zprávu zamaskovat [smích]

62125

18.7.2005 3:59

RE: To nedává smysl ....

tracy 193.?.?.?

Reakce na 62125

A nebo špióni nepoužívají internet jednoduše proto, že zaspali dobu [velký smích]

62128

18.7.2005 8:44

RE: To nedává smysl ....

Marty 84.?.?.?

Reakce na 62125

Myslim ze na problem odesilani zprav KV versus I-net je velice jednoduche vysvetleni:

- U techto stanic jde vetsinou o predani pokynu agentum na nepratelskem uzemi. Misto odkud jde zprava je vsem jasny (velka vysilaci stanice) ale neexistuje ANI NEJMENSI sance ze by se podarilo vypatrat na zaklade parametru zpravy prijemce. Signal se siri po cely planete a muze ho zachytit kdokoli. Staci na to vybaveni ktery ma doma skoro kazdy (slusny radioprijmac) a neni potrebne se nikam pripojovat ani udelat nic co by bylo vystopovatelne... Napady s wifi jsou jiste zajimave (jeden ze spionu CIA v Rusku mel pry kdysi digitalni diar, ktery mel skryty vysilac a ktery odvysilal pripravene sdeleni v case kdyz dotycny projizdel autobusem kolem kryciho bytu CIA v centru Moskvy) ale v praxi vzdy drive nebo pozdeji odhalitelne...

- Zpetny kanal (od agenta centrale) je snadneji a nevypatratelneji realizovatelny formou mrtvych schranek nebo sprostredkovatelu. Kdyz kontraspionaz nevi koho hledat a sledovat (nevi kdo vysilani posloucha) je tento spusob bezpecnejsi nez aktivni vysilani agenta nebo posilani mailu...

- mnoho agentu pracuje na uzemi, kde neni infrastruktura o ktery pisete, kde skoro nikdo nevi co je to GSM ci GPRS. Jiste, existuji satelitni telefony a modemy nebo specialni agenturni zarizeni vysilajici s pouzitim odposlechovych kanalu spionaznich druzic ci Echolonu. Ale pokud policie nebo kontrarozvedka zajisti podezreleho agenta, je takove zarizeni v podstate jednoznacny dukaz viny, zatim co obycejny radioprijmac s pasmem KV co ma doma polovina lidi v zemi je tak maximalne velice slabou indicii...

62155

19.7.2005 9:23

RE: To nedává smysl ....

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 84.?.?.?

Reakce na 62155

Jen drobnost. KV se nešíří po celé planetě, vyzářený výkon by musel být opravdu hodně velký. Po celé planetě se šíří dlouhé vlny a se zkracující se vlnovou délkou se signál hůř odráží (pro DV je admosféra víceméně vlnovodem), je více tlumen atmosférou atd... Nicméně fakt je, že KV mají stále dostatečný dosah pro tento účel a narozdíl od DV jsou méně rušené, DV jsou rušené kde čím, třeba i slunečními erupcemi a to docela silně. Bohužel taky k příjmu vysílání na DV je vhodná dlouhá anténa [smích], tedy rozměrově velká, srovnatelná s vlnovou délkou (dipol na yagi ma sirku lambda/2), to same plati i o KV, ale rozměry jsou menší až po VKV atd. anteny mobilu se pak vejdou na desticku o prumeru par mm. Jiste lze prijimat i s horsi antenou za cenu horsi kvality signalu.

Jeden odkaz, kde muze byt WiFi. Je to takova detska hracka s Linuxem orezanym skoro na uroven DOSu, ale funguje to a mohlo by to poslouzit dobre a nenapadne. A je to tak levne, ze to agent muze po pouziti klidne zahodit.
http://www.linuxdevices.com/articles/AT8107883197.html

Asi se shodnem, ze vzdy zalezi na okolnostech a neni v zadnem pripade mozne zevseobecnovat. Ja vychazim z oboru, ktery alespon trochu znam, takze vim, co by se pripadne dalo pouzit. Obor agentu a spionu je svym zpusobem krasny svou rozmanitosti a napaditosti v podobnych resenich (on krasny je i tygr, ale neni prijemne kdyz nas zabije, takze asi takovy druh krasy to je)


62276

19.7.2005 17:06

RE: To nedává smysl ....

Marty 84.?.?.?

Reakce na 62276

Co se tyce sireni vln, plny souhlas a omluva za zjednoduseni - ono 90% ctenaru zvedavce nema znalosti z teto oblasti a tak je asi vysvetlovani graylines ci otevreni frekvencnich pasem KV na ruzne smery ci problematika anten trochu nad ramec teto diskuse...

Co se tyce te hracky - hezke, asi to koupim deckam na hrani... [smích] Kazdopadne je to uz vec ktera vysila - aktivne vyzaruje radiove vlny a je tim padem zameritelna. Prijmac nezamerite nijak, vysilac snadno...

Kazdopadne i ja delam v oboru IT, komunikaci a datovych prenosu a znam spoustu hezkych veci ktere by se hodili i na ruzne spionazni zhovadilosti... Dneska uz James Bond nepotrebuje slavneho Q, staci mu slusny hardware E-shop a veci ktere byli jeste pred par lety brutalni sci-fi si koupi za par supu...

62303

18.7.2005 5:31

???

DM 69.?.?.?

Bolo by by to zaujimave, az na technicke nepresnosti. Stavim sa, ze sposob modulacie spominany v clanku - USB mal byt SSB (suppresed side band). Taketo veci vzdy vnasaju pochybnosti o erudovanosti autora.

62141

18.7.2005 5:47

RE: ???

delta.100 delta (tečka) 100 (zavináč) seznam (tečka) cz 193.?.?.?

Reakce na 62141

Nesouhlasím s tebou, že USB modulace je špatně.

Mám doma vysílačku,je tam přepínač modulací a kromě FM,AM,CW je tam právě USB.

Takže bych nebazíroval na takovém purismu [chechtot]

62143

18.7.2005 8:09

RE: ???

TS 213.?.?.?

Reakce na 62141

USB v tomhle kontextu mozna bude "Upper-side band". Je to poddruh SSB.
http://en.wikipedia.org/wiki/Single-sideband_transmission

62152

18.7.2005 8:14

RE: ???

Marty 84.?.?.?

Reakce na 62141

SSB neboli vysilani s potlacenou nosnou a s vyuzitim spektra postranniho kmitoctoveho pasma se deli na USB a LSB - Upper a Lower Side Band. Lisi se tim, zda je spektrum rozprestreno pod potlacenou nosnou nebo nad ni (mysleno frekvencne). Pro pozemni komunikace se vetsinou pouziva USB, pro uplinky nebo specialni vyuziti (meteo, telemetrie) potom LSB...

O erudovanosti autora webu ze kteryho byl clanek prevzat nemusis az tak pochybovat, je to dlouholety radioamater a takhle hloupou chybu by neudelal... [cool] [cool]

62153

19.7.2005 0:49

RE: ???

DM 69.?.?.?

Reakce na 62153

Pani, dakujem za upresnenie.

62241

18.7.2005 12:06

Cechy

kubik 195.?.?.?

Stanici "Cechy" si pamatuju jeste z doby realneho socialismu, protoze jsem na ni narazel pomerne casto, kdyz jsem preladoval na Prahu z naseho lokalniho vysilace, kterej byl pobliz. Uz tenkrat jsem si myslel, ze to byli spioni, tak me tesi, ze se mi to po letech potvrdilo (dalsi hypoteza byli meteorologove se svyma rosnyma bodama, ale spioni se mi libili vic).

62170

19.7.2005 8:08

Čechy

babka_Blažková 193.?.?.?

Nevím... kdysi jsem s bráchou chytala nějaký takový nesmysl. Říkala to ženská, ale už si nepamatuju, kolikamístné byly ty skupiny čísel, co říkala. Pamatuju si jen, že místo "nula" říkala "nul". Nějakou dobu nato jsem četla v ABC nějaký článek o meteorologii, tam popisovali, jak si meteorologické stanice předávají podrobné informace o počasí, a že prý by z toho člověk, který takovéto vysílání zachytí, byl zřejmě jelen, protože se jedná o skupiny čísel... neříkám, že se to týká toho, co popisuje autor článku, může se to ale týkat toho, co jsem poslouchala s bráchou. Nevím. Navíc to bylo před rokem 89. Ale docela by mě to zajímalo.

62269

21.7.2005 17:47

zažil jsem na vlastní kůži špionskou superzbraň nebo to byl podfuk?

Evropan 835 (zavináč) seznam (tečka) cz 193.?.?.?

Známý, který se zabývá podprahovým programováním,na mě vyzkoušel svoji novou hračku: je to malá krabička, asi jako dálkové ovládání, trochu baculatější a říká tomu mind inhibitor a říká:" chceš si něco vyzkoušet?" a já že ano, tak říká "napiš na kus papíru přesný čas", napsal jsem 21:54:15, pak mi říká: "podívej se na hodiny!" a bylo okamžitě o 10 minut víc, ptám se: "jak to děláš?" A on mi pustil záznam z webky i se zvukem.Záznam: říká:"napiš na kus papíru přesný čas", napsal jsem na papír něco, pak mi říká, teď ti něco předvedu a za chvilku něco stiskl na té krabičce, já mu říkám,že mi to nic nedělá a kecáme a na konec mi říká: "už je to 10 minut, já to vypnu". No pak se mě ptá,jak už jsem psal:"podívej se na hodiny!" Co je to za šílený vynález? Nebo je to nějaká hypnoza?Jestli tohle používají špioni a jiní profíci, tak je mi z toho docela ouzko. Dokázal mi vymazat paměť chvilku před zapnutím přístroje a po celou dobu jeho působení. Známý mi nic neřekne,tvrdí,že je to svinstvo,co se nesmí publikovat, když se "přitopí", může to "vypnout" mozek úplně=exitus. Prosím všechny odborníky v tomhle klubu: je o té mašince nějaká kloudná zmínka na webu, já nic nenašel? Mám pro ni využití Díky Jurgen [smích]

62589

14.9.2005 20:38

čechy

nemuzu 82.?.?.?

Jednalo se o system Svitava. Svolavaci znaky. Dnes se už nepouživá [smích]

70687

3.8.2008 0:32

Predplatne

Danny 86.?.?.?

> Chcete-li číst celý článek, musíte být zaregistrován
> a mít předplatné

Nebo si originál článku přečíst tady:
http://mujweb.cz/zabava/amtero/spioni.htm

166673

Příspěvků: 25

17.07. 18:21 Mindy  Dekuji :)
17.07. 20:31 Stojan Jakotyč  Toto su pravdepodobne takzvane "one-time pads".
17.07. 21:41 tracy  one-time pads?
17.07. 22:18  RE: one-time pads?
17.07. 23:00 Marty  RE: one-time pads?
17.07. 23:12 trodas  RE: one-time pads?
18.07. 08:07 Marty  RE: one-time pads?
18.07. 10:25 kavol  RE: one-time pads?
19.07. 02:07 zap  RE: Toto su pravdepodobne takzvane "one-time pads".
18.07. 00:26 Cygnus  To nedává smysl ....
18.07. 02:16 Axeli_Machal  RE: To nedává smysl ....
18.07. 03:59 tracy  RE: To nedává smysl ....
18.07. 08:44 Marty  RE: To nedává smysl ....
19.07. 09:23  RE: To nedává smysl ....
19.07. 17:06 Marty  RE: To nedává smysl ....
18.07. 05:31 DM  ???
18.07. 05:47 delta.100  RE: ???
18.07. 08:09 TS  RE: ???
18.07. 08:14 Marty  RE: ???
19.07. 00:49 DM  RE: ???
18.07. 12:06 kubik  Cechy
19.07. 08:08 babka_Blažková  Čechy
21.07. 17:47 Evropan  zažil jsem na vlastní kůži špionskou superzbraň nebo to byl podfuk?
14.09. 20:38 nemuzu  čechy
03.08. 00:32 Danny  Predplatne

Vybrat pouze nové | Odznačit

Káva pro Zvědavce

57

Být v obraze něco stojí.
Připojte se k ostatním a staňte se
také sponzorem Zvědavce, stačí
částka v hodnotě jedné kávy měsíčně.

Za měsíc září přispělo 121 čtenářů částkou 20 084 korun, což je 57 % měsíčních nákladů provozu Zvědavce.

Bankovní spojení: 2000368066/2010

IBAN: CZ4720100000002000368066
Ze Slovenska 2000368066/8330
IBAN: SK5883300000002000368066
BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

[PayPal]

Bitcoin:
15SucVps1Cpxd6ahR6uxx6SJiR16SZgR7b

Další možnosti platby ›

Vážení čtenáři,

stalo se už smutným pravidlem, že na konci měsíce musím uvřejňovat tenhle křiklavý rámeček s prosbou o pomoc. Do konce měsíce zbývají tři dny a my máme vybráno jen něco přes polovinu. Prosím uvažte, zda byste mohli přispět na provoz tohoto serveru. Děkuji.

Ve zkratce

Cross Club bude mít otevřeno i po 22. hodině25.09.20 14:25 Česká republika 8

Prymula: Chci méně prostoru v médiích pro kritiky svých opatření25.09.20 11:09 Česká republika 3

Média stupňují hysterii strachu, opět šíří poplašné zprávy24.09.20 22:34 Česká republika 2

Dezorientováni Němci chtějí více afrických kobylek. Demonstrují s nápisy "My máme místo"22.09.20 18:59 Německo 9

Obchodní centrum Mercury, České Budějovice: Rouškové gestapo v akci21.09.20 16:29 Česká republika 3

Janek Ledecký: Zůstaňte negativní a buďte pozitivní!21.09.20 00:15 Česká republika 0

Rasistická černoška v letadle: Jsem královna Kalifornie20.09.20 23:33 Neurčeno 3

Arabská strana Švédska vyzývá k vysídlení těch obyvatel skandinávské země, kteří odmítají multi-kulti hodnoty a etnickou diverzitu18.09.20 19:00 Švédsko 6

Někdo zmlátil cyklisty v Rumburku. Byli to cikáni?17.09.20 17:26 Česká republika 2

Proč hynou statisíce ptáků? A proč se před smrtí chovají divně?17.09.20 11:21 USA 15

Až 90% testů v USA je chybně vyhodnoceno a přiznává to NewYork Times16.09.20 23:02 USA 3

Svědci Covidovi? Je jich 50 a mlátí lidi, kteří nemají náhubek16.09.20 22:14 Česká republika 8

Český COVID teror v metru15.09.20 21:31 Česká republika 9

Vládní pomoc firmám se ukazuje jako velká past15.09.20 09:55 Česká republika 1

Vládní semafor ukazuje nulové riziko - vláda nařídila plošně nosit náhubky12.09.20 12:45 Česká republika 4

Další důkaz funkčnosti švédského modelu při zvládání Covid12.09.20 12:22 Švédsko 7

Likvidace dopravy autem po Praze11.09.20 09:12 Česká republika 6

Nemáte homosexuály, ženy či menšiny? Zapomeňte na Oscara09.09.20 12:14 USA 4

Vakcína proti Covid-19 firmy Astrazeneca se ukazuje jako riziková09.09.20 11:11 Rusko 3

Dr. Hariri - Nová data z CDC ukazují, že na COVID-19 zemřelo jen 6% z původních 160 tisíc08.09.20 23:41 USA 1

Měnové kurzy

USD
23,30 Kč
Euro
27,11 Kč
Libra
29,76 Kč
Kanadský dolar
17,42 Kč
Australský dolar
16,44 Kč
Švýcarský frank
25,09 Kč
100 japonských jenů
22,12 Kč
Čínský juan
3,42 Kč
Polský zloty
5,96 Kč
100 maď. forintů
7,46 Kč
Ukrajinská hřivna
0,82 Kč
100 rublů
29,76 Kč
1 unce (31,1g) zlata
43 370,68 Kč
1 unce stříbra
532,88 Kč
Bitcoin
253 800,88 Kč

Poslední aktualizace: 28.9.2020 06:33 SEČ

Tuto stránku navštívilo 6 774