Jak Izrael tlačí na BBC, aby změnila titulky

24.11.2015 Komentáře Témata: Izrael 972 slov

V časných hodinách (ve tři hodiny ráno(!), poznámka editora) 12. listopadu přibližně dvacet izraelských střelců, jeden převlečený za těhotnou palestinskou ženu, další s falešnými vousy, vtrhlo do nemocnice v Hebronu a odstřelilo tam 28letého muže.

Před (vlevo) a pak: titulek BBC byl změněn, aby zastřel fakt, že Izraelci zabili chladnokrevně Palestince.
Původní titulek: Izraelci zastřelili Palestince při útoku na nemocnici v Hebronu;
Po izraelském diktátu: Převlečení Izraelci při vpádu do nemocnice v Hebronu zatkli podezřelého

V ojedinělém návalu objektivity o izraelských zvěrstvech uveřejnila BBC na své internetové stránce článek s titulkem: „Izraelci zastřelili Palestince při útoku na nemocnici v Hebronu.

Byl to přímočarý titulek, který příběh shrnul. Ale později toho dne se nad zprávou objevil jiný titulek: „Israelis in disguise raid Hebron hospital, seizing suspect“ (Převlečení Izraelci při vpádu do nemocnice v Hebronu zatkli podezřelého).

Jak je u BBC zavedenou praxí, na změnu nebylo upozorněno v dolní části stránky, takže nově příchozí čtenáři nevěděli, že byl titulek změněn.

Nicméně si toho povšimla Media Lens, která uveřejnila snímek obrazovky těchto dvou titulků na své facebookové stránce: „Co se stalo? Palba kritiky z Izraele? Ohnutí hřbetu před pro-izraelským tlakem?

Tyto otázky jsou dokonce ještě případnější ve světle zdokumentované výměny, ke které došlo mezi BBC, Izraelským vládním tiskovým úřadem (GPO) a izraelským velvyslanectvím v Londýně na počátku října ohledně dalších titulků.

Změny titulků

Times of Israel tehdy informovaly o rozzuření Izraelců titulkem BBC Online z 4. října „Palestinec zastřelen poté, co při útoku v Jeruzalému byli zabiti dva lidé.“

Titulek byl fakticky nesprávný, ale izraelskou PR mašinérii to urazilo kvůli tomu, že zabití 19letého Muhannada Halabiho předcházelo v titulku zabití dvou Izraelců.

Times of Israel napsaly: „Izraelský vládní tiskový úřad v neděli varoval BBC, že by mohla čelit sankcím za uvádění zpravodajských titulků poukazujících na smrt palestinského teroristy zabitého policií v sobotu poté, co smrtelně nožem zranil dva Izraelce, místo aby informovala jen o samotném útoku.

Internetová stránka dodala, že „Richardu Palmerovi, šéfovi kanceláře BBC v Izraeli, byl zaslán šéfem GPO urážlivý dopis“ a že „izraelské velvyslanectví v Londýně požádalo agenturu o změnu titulku“.

Ať to byla jakákoliv silná slova od GPO, zdá se, že postačovala na to, aby se BBC vyděsila a donutila změnit titulek, který prodělal tři změny – zdokumentované sionistickou lobbistickou skupinou BBC Watch – než to uspokojilo izraelské velvyslanectvím a izraelský GPO.

Izraelem schválený titulek zněl: „Jeruzalém: Palestinec zabil dva Izraelce ve Starém městě.“ (Tento titulek byl pak změněn ještě jednou, čehož si evidentně nevšimlo ani izraelské velvyslanectví, ani GPO, na: „Izraelci zabiti v Jeruzalému, Palestincům zakázán vstup do Starého města.“)

Ve své zprávě z 4. října Times of Israel poznamenaly: „Podle představitele GPO Izrael očekává oficiální omluvu od BBC, a řekl, že úřad zvažuje zrušení tiskových akreditačních karet pro novináře BBC, což je rozhodnutí, které pokud by bylo zrealizováno, neumožňovalo by BBC pokračovat v působení v Izraeli.

Není to planá hrozba a zaměstnanci BBC to vědí.

„Velmi zlé světlo“

V r. 2003 izraelská vláda přerušila vztahy s touto korporací a obvinila ji z „té nejhorší nacistické propagandy“, poté, co odvysílala dokument Israel’s Secret Weapon (Tajná zbraň Izraele), který vrhl světlo na jaderný a chemický arzenál této země.

Danny Seaman, tehdejší šéf izraelského GPO, řekl, že to bylo „kvůli tomu, co pociťujeme jako podjatost a anti-izraelskou linii … která vykresluje Izrael ve velmi zlém světle“. Seaman řekl, že vládní představitelé již nebudou pomáhat novinářům BBC získávat urychleně akreditaci.

Když Orla Guerin, tehdejší korespondentka BBC na Středním východě, zpochybnila utlačovatelský přístup Izraele ve vztahu ke korporaci, i ona se ocitla pod palbou izraelské vlády.

V rozhovoru pro London Evening Standard v r. 2003 řekla: „Jak můžete stále být demokracií, když se pokoušíte pronásledovat tisk? Takto se demokracie nechová.

Guerin byla později ze Středního východu stažena, toto rozhodnutí bylo oznámeno jen několik dní poté, co se tehdejší generální ředitel BBC, Mark Thompson, vrátil v r. 2005 z návštěvy Izraele, kde se setkal s tehdejším premiérem Arielem Sharonem.

Vliv

Novinář Keith Dovkants, píšící v r. 2012 pro London Evening Standard, poznamenal, že „po (Thompsonově) návratu do Londýna zavedla korporace režim informování o Středním východu, který existuje dodnes a který, jak mnozí věří, ovlivnil rozhodnutí odmítnout odvysílat výzvu k charitativní pomoci pro Gazu“.

To je odkaz na žádost Výboru pro katastrofické stavy nouze z ledna 2009, která byla odvysílána hlavními televizními stanicemi, aby se vybraly peníze pro Gazu, kde skončil další masakr spáchaný Izraelem. Ale BBC, v bezprecedentním kroku, ji odmítla odvysílat.

Artur Neslen, novinář, který pracoval v BBC čtyři roky, mi řekl: „Berou příkazy Izraele velmi vážně a kritické věci o Izraeli jsou sestřelovány prostřednictvím oficiálního tlaku a strachu z oficiálního tlaku. Jsou to velmi mocní lobbisté – lidé vědí, že jejich kariéra může být zničena.

Švédský akademik a mediální expert Leon Barkho řekl Dovkantsovi: „Prošetřoval jsem to a jsem přesvědčen, že politika (BBC) je diktována shora, kvůli enormní citlivosti… Poselstvím je: Neznepřátelujte si Izraelce.

A tak otázky položené Media Lens, když BBC změnila titulek, aby změkčila vnímání veřejnosti u zločinu Izraele – „Co se stalo? Palba kritiky z Izraele? Ohnutí hřbetu před pro-izraelským tlakem?“ – jsou i odpovědí.

Je to smutný stav věcí pro zpravodajskou agenturu, která se pyšní, že je vůdcem globálního žurnalismu. Novináři a redaktoři BBC, zdá se, sedí u svých stolů v Londýně a tetelí se strachy při pomyšlení na zuřivý telefonát z izraelského velvyslanectví.

Podvádí nás, ale především podvádí Palestince, jejichž volání po svobodě jsou společností BBC ignorována, potopena nedemokratickými machinacemi izraelské PR mašinérie.

How Israel pressures BBC into changing headlines vyšel 19. listopadu 2015 na electronicintifada.net. Překlad v ceně 368 Kč Zvědavec.

Poznámka editora: O vraždě jsme psali v rubrice Ve zkratce. Je tam i video z celé události.

Známka 1.1 (hodnotilo 61)

Oznámkujte kvalitu článku jako ve škole
(1-výborný, 5-hrozný)

1  2  3  4  5 

 

Káva pro Zvědavce

19

Být v obraze něco stojí.
Připojte se k ostatním a staňte se
také sponzorem Zvědavce, stačí
částka v hodnotě jedné kávy měsíčně.

Za měsíc prosinec přispělo 39 čtenářů částkou 5 666 korun, což je 19 % měsíčních nákladů provozu Zvědavce.

Bankovní spojení: 2000368066/2010
IBAN: CZ4720100000002000368066
Ze Slovenska 2000368066/8330
IBAN: SK5883300000002000368066
BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

[PayPal]

Bitcoin:
1CuErU28m5a2tod9eZjnkY4sdidBVMpX6K
Další možnosti platby › Související články ›

Ve zkratce

Italské námořnictvo čelí Erdoganovi: Na Kypr dorazila italská fregata Federico Martinengo 10.12.19 21:50 Itálie 1

Turečtí vojáci vyvěsili tureckou vlajku na řeckém ostrově v řece Evros10.12.19 20:19 Řecko 0

Turecká letadla dnes 30x narušila vzdušný prostor Řecka v Egejském moři10.12.19 19:50 Řecko 1

Důkaz o "nezávislosti" průzkumů veřejného mínění10.12.19 14:14 Česká republika 4

Střelec v ostravské nemocnici zabil šest lidí. Neměl legální zbraň10.12.19 11:21 Česká republika 5

EU nařídila sledovat už od roku 2020 spotřebu každého řidiče, někteří na to doplatí10.12.19 11:10 Evropská unie 0

Poslanci chtějí zakázat domobranu10.12.19 11:06 Česká republika 1

Čína zakáže americkou technologii - začíná ná totální technologická válka 09.12.19 20:19 Čína 0

Cultural Enrichment #1309.12.19 19:39 USA 1

Belgie: Muslimský mob podpaluje vánoční strom na náměstí a řve "Allahu akbar"09.12.19 19:27 Belgie 1

Hihi. Chvilkaři se zlobí na Klause mladšího. Nemohou zneužit symbol trikolory09.12.19 17:51 Česká republika 2

Z dcery Angeliny Jolie a Brada Pitta se stává kluk09.12.19 11:20 USA 1

Chvilkaři proti Babišovi, Sardinky proti Salvinimu - stejný scénář, jak přes kopírák09.12.19 11:15 Itálie 1

Augsburg: Muslimové na vánočních trzích ubili hasiče09.12.19 11:11 Německo 0

V Jizerských horách místní obyvatelé obnovili nacistický památník padlým vojákům Wehrmachtu a oddílů SS 08.12.19 21:01 Česká republika 3

Istanbulská dohoda - čeští občané jsou záměrně podváděni08.12.19 20:02 Česká republika 1

Neschválení Istanbulské dohody je neakceptovatelné, řve feministka. Odhlasujeme, že k Istanbulské dohodě přistoupí EU jako celek, vyhrožuje EU komisař06.12.19 11:41 Evropská unie 5

Národná rada SR schválila Dodatkový protokol, zavádzajúci nové trestné činy za vyjadrenia rasovej a xenofóbnej povahy06.12.19 10:56 Slovensko 2

ODS: Občané ČR nesmí platit za podnikání premiéra Babiše, víme, jak na to dohlédnout06.12.19 10:50 Česká republika 1

Nejvyšší soud se zastal somálské studentky s hidžábem. Česko musí tolerovat náboženský pluralismus06.12.19 10:24 Česká republika 1

Měnové kurzy

USD
23,00 Kč
Euro
25,51 Kč
Libra
30,30 Kč
Kanadský dolar
17,42 Kč
Australský dolar
15,78 Kč
Švýcarský frank
23,33 Kč
100 japonských jenů
21,16 Kč
Čínský juan
3,27 Kč
Polský zloty
5,95 Kč
100 maď. forintů
7,72 Kč
Ukrajinská hřivna
0,97 Kč
100 rublů
36,18 Kč
1 unce (31,1g) zlata
33 833,49 Kč
1 unce stříbra
386,70 Kč
Bitcoin
165 364,98 Kč

Poslední aktualizace: 11.12.2019 19:33 SEČ

Tuto stránku navštívilo 9 891