Přední američtí mediální manipulátoři

Top 25 v americké šedé propagandě

Alexandr Špunt

7.9.2016 Komentáře Témata: Média, manipulace, lží, Propaganda 970 slov

Ještě před pěti lety bylo vytvoření informačního webu poměrně obtížnou a ztrátovou záležitostí. Propagandisty v Americe, Rusku nebo Německu by dříve ani náhodou nenapadlo utrácet peníze na výrobu samostatného zpravodajského webu pro podstrčení falešných informací čtenářům.

Bylo mnohem jednodušší a efektivnější vynaložit úsilí na výrobu vysoce kvalitního podvrhu a pak předhodit návnadu renomovaným tiskovým agenturám, které ty lži přikryly vahou své vlastní autority. Svět se ale mění poměrně rychle, ovšem svět na síti ještě rychleji.

Tak především spuštění informačního zdroje v šedé zóně v podobě agregátoru zahraničních zpráv se stalo levnou rutinní akcí. Dokonce i o redakční přepracování cizího materiálu na úroveň nerozeznatelnou od originálu se ze tří čtvrtin postará speciální software. Dohlížející operátor, resp. redaktor na výstupu, jen pro každý případ sleduje konečnou verzi a sem tam opraví titulek nebo vymění obrázek. Zvládne to i vysokoškolský student, načerno, z domova, po škole.

Info agentura REGNUM píše, že tento způsob novinařiny jako první začaly používat vcelku počestné provinční „papírové“ noviny v menších amerických městech. V době krize tištěných provinčních médií je to zachránilo před odchodem z trhu. Ale prakticky okamžitě objev nových technologických nástrojů uchopili i "generálové lži."

Na rozdíl od ruských podvrhů, které se v záři konspirace vydávají za skutečné zpravodajské servery, američtí distributoři dezinformací se stále snaží ochránit zbytky pověsti.

Jejich krytí, to jsou v zásadě humoristické stránky. Moderní verze městského folklóru, cílená na vnímavého čtenáře, způsob šíření informací o komkoli formou „nevinných“ pomluv a městských drbů.

Propagandisté byli navíc schopni udělat tyto zdroje soběstačnými a dokonce i ziskovými. Vysoký síťový provoz ze strany nenáročných čtenářů, kteří nehledají pravdu, ale zprávy příjemné pro jejich uši a pro podporu vlastních politických postojů, to je společný bod amerického a ruského desinformačního mediálního prostoru. A skutečnost, že tyto zprávy nemají nic společného s realitou, to čtenáře v Rusku ani ve Spojených státech neobtěžuje. Nepřichází totiž na tyto weby za pravdou, ale pro klid na duši. A pro splnění cíle sledovanosti se krytí způsobem stránek městského folklóru výborně hodí.

Ale hlavním nosným úkolem těchto zdrojů je protlačit se do informačního podvědomí nadnárodních mediálních korporací.

Kvalita jednotlivých falešných zpráv nikoho nezajímá, robotická produkce tisíců zpráv denně zajistí, že nějaký ten podvrh se uchytí i ve „velké“ televizi a nakonec se objeví i v respektovaném a solidním médiu.

Ale samozřejmě že mezi Ruskem a Amerikou existují také důležité rozdíly.

Američanům slouží ke cti, že okamžitě reagovali na vznik velkého množství rádoby informačních stránek prudkým nárůstem zájmu o weby, specializující se na jejich ověřování a analýzu zpráv a skutečností v nich uvedených, například "Snopes", "Purportal", "Mental Floss", "Sniggl". Původně začínaly jako sponzorské projekty nebo redakce velkých zpravodajských serverů a nyní mají své vlastní ziskové ekonomiky a jejich návštěvnost je natolik vysoká, aby uživily skupiny profesionálních redaktorů a vytvořily i zisk pro vlastníky.

Bohužel, v Rusku není žádný síťový zdroj, který by se nacházel v tomto místě mediálního prostoru. Při tom je nepravděpodobné, že ruští čtenáři mají menší sklon ke kontrole pochybných zpráv, to spíše ruští mediální podnikatelé jsou méně agilní a nevěří v rozum vlastních čtenářů.

Pro ilustraci účinnosti takového, na první pohled nekomplikovaného schématu šíření podvrhů, použijeme amerických příkladů. Jsou to špinavé útoky, jaké používají oponenti jednoho z kandidátů na prezidentský úřad, Donalda Trumpa, a objevovaly se i v hlavních zprávách USA v celonárodních médiích v průběhu minulého týdne.

A předem upozorňuji, že pokud byste chtěli najít příklady stejných lži proti Hillary, nebylo by jich o mnoho méně.

"Donald Trump řekl, že nemá rád muslimy, protože zabili Ježíše."

Článek s tímto titulkem byl původně zveřejněný na stránkách "Evening Herald". Tváří se jako normální zpravodajský web, ale v záhlaví v rubrice „o webu“ malým písmem říká, že texty jsou "satira a literární tvorba." Příběh začal od března kolovat na internetu, postupně se pohyboval od méně renomovaných publikací k serioznějším, až se zakotvil jako nesporný fakt v národních televizních kanálech.

"Premiér Kanady Justin Trudeau zakázal republikánskému kandidátu na prezidenta USA, Donaldu Trumpovi, vstup do Kanady."

Specialisté ze "Snopes" vypátrali zdroj - byl to satirický web "Global Hot News". Hoax odstartoval na konci prosince, maskovaný jako kritické připomínky premiéra Trudeaua proti Trumpovi a dvě právně nezávazné žádosti občanů, volajících po zákazu vstupu do země pro Trumpa. Po osmi měsících již byly tyto zprávy replikovány respektovanými americkými médii jako nevyvratitelný politický fakt.

"Donald Trump řekl, že zruší americké občanství všem Portorikáncům, bude-li zvolen."

Výzkum "Mental Floss" a dalších center dokazuje, že poprvé byla zpráva publikována v únoru na parodijně satirickém webu "Adobo Chronicles", maskovaná do formátu obyčejného zpravodajství. Tuto informaci záhy uchopilo a na legitimní úroveň povzneslo několik španělských zpravodajských serverů, a následně již s odkazem na tyto vysoce renomované zahraniční zdroje se vrátila do Spojených států na úroveň celonárodních médií.

Takových příkladů lze za týden vybrat několik desítek, z nichž pět až sedm vystoupá tak vysoko, že formují celý informační den v USA.

Tedy jednou za den.

Učiníme-li křížovou analýzu údajů z výše uvedených autoritativních analytických webů, jejichž hledači chytají za ruku výrobce lží, můžeme si vytvořit seznam "top 25" webů, přinášejících nejvíce životaschopných podvrhů na stůl hlavních celonárodních zpravodajství v USA.

  • http://adobochronicles.com
  • http://nationalreport.net
  • http://www.private-eye.co.uk
  • http://www.newsbiscuit.com
  • http://empirenews.net
  • http://www.thespoof.com
  • http://newsexaminer.net
  • http://www.unconfirmedsources.com
  • http://www.derfmagazine.com
  • http://dailybuzzlive.com
  • http://www.thedailymash.co.uk
  • http://dailyleak.org
  • http://thepeoplescube.com
  • http://dailycurrant.com
  • http://worldnewsdailyreport.com
  • http://rockcitytimes.com
  • http://huzlers.com
  • http://abriluno.com
  • http://diversitychronicle.wordpress.com
  • http://holyobserver.com
  • http://News-Hound.org
  • http://odgossip.com
  • http://witscience.org
  • http://tyronetribulations.com
  • http://www.thenewsnerd.com
  • http://newsthump.com

Vřele doporučuji uložit si tento seznam a čas od času prověřit zprávy v ruských médiích, které začínají slovy: „Americká média informují...“

Známka 1.4 (hodnotilo 66)

Oznámkujte kvalitu článku jako ve škole
(1-výborný, 5-hrozný)

1  2  3  4  5 

Káva pro Zvědavce

32

Být v obraze něco stojí.
Připojte se k ostatním a staňte se
také sponzorem Zvědavce, stačí
částka v hodnotě jedné kávy měsíčně.

Za měsíc listopad přispělo 82 čtenářů částkou 9 541 korun, což je 32 % měsíčních nákladů provozu Zvědavce.

Bankovní spojení: 2000368066/2010
Ze Slovenska 2000368066/8330
IBAN: CZ4720100000002000368066
BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

[PayPal]

Bitcoin:
165eUVffx5CuUNwr12JbqqZi6AtrbN22Y7
Další možnosti platby › Související články ›

Ve zkratce

Šéf Pirátů: Chceme jenom změnit poměry, aby odpovídaly západní Evropě19.11.17 11:21 Česká republika 0

17. listopad - panoptikum na Václaváku financoval Soros, oligarchové Tomáš a Karel Janečkovi a jejich kámoš Winkler18.11.17 12:00 Česká republika 0

17. litopad - varování před "diktaturou referend" 18.11.17 11:33 Česká republika 1

Dohoda KGB a CIA. Dělení majetku a moci. Schůzka Havla a Sorose v roce 1986 na ambasádě USA v Praze17.11.17 15:08 Česká republika 2

Neatraktivní ženy si stěžují, že je nikdo sexuálně neobtěžoval. Rozjely kampaň Why not me17.11.17 11:13 Neurčeno 6

Lana Lokteff - Proč nechci být menšinou16.11.17 21:33 Neurčeno 4

Šašek Hradílek vydírá Zemana hladovkou16.11.17 12:14 Česká republika 11

Dva články z dnešních novin16.11.17 10:57 Neurčeno 2

Otec sedmi dětí se stal šestiletou holčičkou16.11.17 01:42 Kanada 3

Vánoční trhy se v Rakousku i Německu mění 16.11.17 00:44 Německo 4

EU ruší Dublin a chce brát trvale i ekonomické migranty z Afriky15.11.17 23:14 Evropská unie 3

Jurečka a chemická lobby: Glyfosát15.11.17 08:28 Evropská unie 4

Francie řeší přibývající sebevraždy policistů14.11.17 23:41 Francie 2

Šťastná nálezkyně13.11.17 21:09 Česká republika 0

Jiný pohled na aféru #MeToo13.11.17 12:12 Rusko 2

Stropnický st.: "občané by neměli mít možnost rozhodovat o věcech, u kterých nedokážou posoudit všechny důsledky"12.11.17 18:13 Česká republika 7

Je v pořádku být bílý?12.11.17 17:18 USA 2

Republikánský kandidát měl před 40 lety osahávat 14letou dívku10.11.17 10:16 USA 5

BBC zfalšovala další historickou postavu. Anglickou královnu Margaret z Anjou09.11.17 16:01 Británie 3

Kevina Spaceyho vymažou z hotového filmu kvůli obvinění z obtěžování09.11.17 14:40 USA 14

Měnové kurzy

USD
21,69 Kč
Euro
25,57 Kč
Libra
28,66 Kč
Kanadský dolar
16,99 Kč
Australský dolar
16,41 Kč
Švýcarský frank
21,92 Kč
100 japonských jenů
19,34 Kč
Čínský juan
3,27 Kč
Polský zloty
6,04 Kč
100 maď. forintů
8,20 Kč
Ukrajinská hřivna
0,82 Kč
100 rublů
36,71 Kč
1 unce (31,1g) zlata
28 067,19 Kč
1 unce stříbra
375,62 Kč
Bitcoin
168 945,67 Kč

Poslední aktualizace: 19.11.2017 07:33 SEČ

Tuto stránku navštívilo 7 716