Jak Izrael tlačí na BBC, aby změnila titulky

24.11.2015 Komentáře Témata: Izrael 972 slov

V časných hodinách (ve tři hodiny ráno(!), poznámka editora) 12. listopadu přibližně dvacet izraelských střelců, jeden převlečený za těhotnou palestinskou ženu, další s falešnými vousy, vtrhlo do nemocnice v Hebronu a odstřelilo tam 28letého muže.

Před (vlevo) a pak: titulek BBC byl změněn, aby zastřel fakt, že Izraelci zabili chladnokrevně Palestince.
Původní titulek: Izraelci zastřelili Palestince při útoku na nemocnici v Hebronu;
Po izraelském diktátu: Převlečení Izraelci při vpádu do nemocnice v Hebronu zatkli podezřelého

V ojedinělém návalu objektivity o izraelských zvěrstvech uveřejnila BBC na své internetové stránce článek s titulkem: „Izraelci zastřelili Palestince při útoku na nemocnici v Hebronu.

Byl to přímočarý titulek, který příběh shrnul. Ale později toho dne se nad zprávou objevil jiný titulek: „Israelis in disguise raid Hebron hospital, seizing suspect“ (Převlečení Izraelci při vpádu do nemocnice v Hebronu zatkli podezřelého).

Jak je u BBC zavedenou praxí, na změnu nebylo upozorněno v dolní části stránky, takže nově příchozí čtenáři nevěděli, že byl titulek změněn.

Nicméně si toho povšimla Media Lens, která uveřejnila snímek obrazovky těchto dvou titulků na své facebookové stránce: „Co se stalo? Palba kritiky z Izraele? Ohnutí hřbetu před pro-izraelským tlakem?

Tyto otázky jsou dokonce ještě případnější ve světle zdokumentované výměny, ke které došlo mezi BBC, Izraelským vládním tiskovým úřadem (GPO) a izraelským velvyslanectvím v Londýně na počátku října ohledně dalších titulků.

Změny titulků

Times of Israel tehdy informovaly o rozzuření Izraelců titulkem BBC Online z 4. října „Palestinec zastřelen poté, co při útoku v Jeruzalému byli zabiti dva lidé.“

Titulek byl fakticky nesprávný, ale izraelskou PR mašinérii to urazilo kvůli tomu, že zabití 19letého Muhannada Halabiho předcházelo v titulku zabití dvou Izraelců.

Times of Israel napsaly: „Izraelský vládní tiskový úřad v neděli varoval BBC, že by mohla čelit sankcím za uvádění zpravodajských titulků poukazujících na smrt palestinského teroristy zabitého policií v sobotu poté, co smrtelně nožem zranil dva Izraelce, místo aby informovala jen o samotném útoku.

Internetová stránka dodala, že „Richardu Palmerovi, šéfovi kanceláře BBC v Izraeli, byl zaslán šéfem GPO urážlivý dopis“ a že „izraelské velvyslanectví v Londýně požádalo agenturu o změnu titulku“.

Ať to byla jakákoliv silná slova od GPO, zdá se, že postačovala na to, aby se BBC vyděsila a donutila změnit titulek, který prodělal tři změny – zdokumentované sionistickou lobbistickou skupinou BBC Watch – než to uspokojilo izraelské velvyslanectvím a izraelský GPO.

Izraelem schválený titulek zněl: „Jeruzalém: Palestinec zabil dva Izraelce ve Starém městě.“ (Tento titulek byl pak změněn ještě jednou, čehož si evidentně nevšimlo ani izraelské velvyslanectví, ani GPO, na: „Izraelci zabiti v Jeruzalému, Palestincům zakázán vstup do Starého města.“)

Ve své zprávě z 4. října Times of Israel poznamenaly: „Podle představitele GPO Izrael očekává oficiální omluvu od BBC, a řekl, že úřad zvažuje zrušení tiskových akreditačních karet pro novináře BBC, což je rozhodnutí, které pokud by bylo zrealizováno, neumožňovalo by BBC pokračovat v působení v Izraeli.

Není to planá hrozba a zaměstnanci BBC to vědí.

„Velmi zlé světlo“

V r. 2003 izraelská vláda přerušila vztahy s touto korporací a obvinila ji z „té nejhorší nacistické propagandy“, poté, co odvysílala dokument Israel’s Secret Weapon (Tajná zbraň Izraele), který vrhl světlo na jaderný a chemický arzenál této země.

Danny Seaman, tehdejší šéf izraelského GPO, řekl, že to bylo „kvůli tomu, co pociťujeme jako podjatost a anti-izraelskou linii … která vykresluje Izrael ve velmi zlém světle“. Seaman řekl, že vládní představitelé již nebudou pomáhat novinářům BBC získávat urychleně akreditaci.

Když Orla Guerin, tehdejší korespondentka BBC na Středním východě, zpochybnila utlačovatelský přístup Izraele ve vztahu ke korporaci, i ona se ocitla pod palbou izraelské vlády.

V rozhovoru pro London Evening Standard v r. 2003 řekla: „Jak můžete stále být demokracií, když se pokoušíte pronásledovat tisk? Takto se demokracie nechová.

Guerin byla později ze Středního východu stažena, toto rozhodnutí bylo oznámeno jen několik dní poté, co se tehdejší generální ředitel BBC, Mark Thompson, vrátil v r. 2005 z návštěvy Izraele, kde se setkal s tehdejším premiérem Arielem Sharonem.

Vliv

Novinář Keith Dovkants, píšící v r. 2012 pro London Evening Standard, poznamenal, že „po (Thompsonově) návratu do Londýna zavedla korporace režim informování o Středním východu, který existuje dodnes a který, jak mnozí věří, ovlivnil rozhodnutí odmítnout odvysílat výzvu k charitativní pomoci pro Gazu“.

To je odkaz na žádost Výboru pro katastrofické stavy nouze z ledna 2009, která byla odvysílána hlavními televizními stanicemi, aby se vybraly peníze pro Gazu, kde skončil další masakr spáchaný Izraelem. Ale BBC, v bezprecedentním kroku, ji odmítla odvysílat.

Artur Neslen, novinář, který pracoval v BBC čtyři roky, mi řekl: „Berou příkazy Izraele velmi vážně a kritické věci o Izraeli jsou sestřelovány prostřednictvím oficiálního tlaku a strachu z oficiálního tlaku. Jsou to velmi mocní lobbisté – lidé vědí, že jejich kariéra může být zničena.

Švédský akademik a mediální expert Leon Barkho řekl Dovkantsovi: „Prošetřoval jsem to a jsem přesvědčen, že politika (BBC) je diktována shora, kvůli enormní citlivosti… Poselstvím je: Neznepřátelujte si Izraelce.

A tak otázky položené Media Lens, když BBC změnila titulek, aby změkčila vnímání veřejnosti u zločinu Izraele – „Co se stalo? Palba kritiky z Izraele? Ohnutí hřbetu před pro-izraelským tlakem?“ – jsou i odpovědí.

Je to smutný stav věcí pro zpravodajskou agenturu, která se pyšní, že je vůdcem globálního žurnalismu. Novináři a redaktoři BBC, zdá se, sedí u svých stolů v Londýně a tetelí se strachy při pomyšlení na zuřivý telefonát z izraelského velvyslanectví.

Podvádí nás, ale především podvádí Palestince, jejichž volání po svobodě jsou společností BBC ignorována, potopena nedemokratickými machinacemi izraelské PR mašinérie.

How Israel pressures BBC into changing headlines vyšel 19. listopadu 2015 na electronicintifada.net. Překlad v ceně 368 Kč Zvědavec.

Poznámka editora: O vraždě jsme psali v rubrice Ve zkratce. Je tam i video z celé události.

Známka 1.1 (hodnotilo 61)

Oznámkujte kvalitu článku jako ve škole
(1-výborný, 5-hrozný)

1  2  3  4  5 

Káva pro Zvědavce

54

Být v obraze něco stojí.
Připojte se k ostatním a staňte se
také sponzorem Zvědavce, stačí
částka v hodnotě jedné kávy měsíčně.

Za měsíc leden přispělo 97 čtenářů částkou 16 271 korun, což je 54 % měsíčních nákladů provozu Zvědavce.

Bankovní spojení: 2000368066/2010
Ze Slovenska 2000368066/8330
IBAN: CZ4720100000002000368066
BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

[PayPal]

Bitcoin:
165eUVffx5CuUNwr12JbqqZi6AtrbN22Y7
Další možnosti platby › Související články ›

Ve zkratce

Drahoš vs. Zeman: Co řekli k migraci? Video 9min19.01.18 21:23 Česká republika 0

Havel má svou lavičku: Platila ji Praha 6 a stála téměř MILION19.01.18 16:25 Česká republika 2

Německo: Urážky a hrozby od lidí, kteří doslova obsadili naše území19.01.18 09:23 Německo 5

Protičernošská reklama z Číny poukazuje na absurdnosť protibielej reklamy z Talianska18.01.18 23:56 Čína 2

Měli jsme vážnou poruchu systému18.01.18 11:07 Neurčeno 1

Pověsti, že německá vláda tajně letecky šíbruje migranty do Německa, se ukázaly být pravdou14.01.18 21:03 Neurčeno 0

Německý federální dětský televizní kanál: Ode dneška budeme Boha nazývat Alláhem. Všechny děti jsou muslimové14.01.18 20:20 Německo 2

Regensburg: Skupina mladých migrantů napadla dva policisty. Jsou s vážnými zraněními v nemocnici14.01.18 19:17 Německo 0

Wurzen (okres Lipsko): Boj mezi Němci a migranty - dva muži vážně zraněni 14.01.18 18:49 Německo 0

Pirát Michálek zcela vážně tvrdí, že Masaryk řekl: Všechno, co najdete na internetu, nemusí být pravda14.01.18 15:21 Česká republika 1

Times: Tusk obvinil Polsko z tajné práce pro Kreml a vystoupení z EU! 14.01.18 13:29 Polsko 0

Václav Havel: Všichni Češi jsou pokrytečtí vychcánkové a všichni kradou - delegovali svoje zlo na Junka (STB agent).To mě na tom sere!14.01.18 12:41 Česká republika 1

Dva slušňáci připíjejí na pokračující spolupráci 14.01.18 12:09 Česká republika 2

Antifa ubila muže železnou tyčí zato, že měl šle v národních barvách14.01.18 11:27 Španělsko 2

Babiš - slizký had - se již vyvléká z podpory Zemana. Doporučil mu zdůraznit orientaci na Západ, nehovořit ve prospěch Ruska a Číny a vyměnit poradce13.01.18 20:08 Česká republika 3

ODS opět zvolila svým vůdcem bývalého předsedu moravského výboru Panevropské unie, Petra Fialu, a doporučila voličům volit globalistu Drahoše13.01.18 19:54 Česká republika 1

Volby 2018: Miloš Zeman zvítězil s 38,57 % hlasů v prvním kole. Před pěty lety dostal 24,21 % hlasů. Druhému kolu se nevyhneme13.01.18 19:23 Česká republika 8

Počty nakažených spalničkama na Ukrajině rychle narůstají13.01.18 17:24 Ukrajina 2

Feministky pobouřil dopis hvězdné Deneuveové proti kriminalizaci mužů13.01.18 10:20 Francie 0

Štěch vůbec netuší, o čem hlasoval. Autoři petice proti směrnici EU o zbraních napsali Štěchovi a jeho odpověď četli s vytřeštěnýma očima13.01.18 00:58 Česká republika 2

Měnové kurzy

USD
20,78 Kč
Euro
25,39 Kč
Libra
28,80 Kč
Kanadský dolar
16,63 Kč
Australský dolar
16,61 Kč
Švýcarský frank
21,56 Kč
100 japonských jenů
18,75 Kč
Čínský juan
3,24 Kč
Polský zloty
6,09 Kč
100 maď. forintů
8,21 Kč
Ukrajinská hřivna
0,72 Kč
100 rublů
36,62 Kč
1 unce (31,1g) zlata
27 669,25 Kč
1 unce stříbra
353,77 Kč
Bitcoin
253 476,01 Kč

Poslední aktualizace: 20.1.2018 07:33 SEČ

Tuto stránku navštívilo 9 014